• Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen
Dé Business School van de Nederlandse gezondheidszorg
VvAA Business SchoolVvAA Business School
  • Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen

Blogs en nieuws

Over hoe belangrijk het 'merk' van jouw product, dienst of organisatie is voor het behouden van bestaande klanten en het verwerven van nieuwe klanten!
  • Home
  • Blog
  • Blogs en nieuws
  • Creëer merkwaarde, ook in de zorg!

Creëer merkwaarde, ook in de zorg!

  • Posted by Ger Hofstee
  • Categories Blogs en nieuws
  • Date 4 februari 2019
Bronovo Refaja Bravis Zuiderzee

KPN gaat op termijn niet meer abonnementen aanbieden onder de telecommerken Telfort, XS4ALL en Yes Telecom. Klanten hiervan zullen uiteindelijk onder het merk KPN vallen. Dat heeft de provider bekendgemaakt. De merkwijziging wordt in de loop van 2019 en 2020 uitgevoerd. “Voor klanten van deze merken verandert er niets”, belooft de provider. “KPN heeft het voornemen om op termijn de dienstverlening van deze merken verder te laten gaan onder de vlag van het KPN-merk.” Het zou “slechts” gaan om een verandering in de merkstrategie.

Waarom zijn abonnees van XS4ALL dan boos?
Deze aankondiging leidde tot verontruste reacties van oud-medewerkers, klanten en organisaties die XS4ALL een warm hart toedragen. Waarom roept XS4ALL zo veel emotie op? Na de aankondiging van KPN vrezen abonnees van XS4ALL het ergste: dat hun geliefde merk gaat verdwijnen. 40.000 oud-medewerkers, belangenorganisaties en trouwe abonnees spreken zich online uit, door een petitie te ondertekenen. KPN gaat in gesprek met de actievoerders achter de petitie ‘XS4ALL Moet Blijven’. Dat vertelt initiatiefnemer Kirsten Verdel. Details over het gesprek zijn nog niet bekend. Er is ook nog geen datum voor de ontmoeting gepland.

Je gooit een premiumproduct weg!
XS4ALL begon in 1993 als provider, waarna het bedrijf in 1998 werd overgenomen door KPN. Volgens de oud-directeur Pelleboer is de dochteronderneming echter meer dan alleen een naam voor een KPN-product: “Als je XS4ALL opheft, gooi je juist een premiumproduct weg.” Pelleboer is niet de eerste die zich uitspreekt tegen het verdwijnen van XS4ALL. Karin Spaink, die samen met XS4ALL in de rechtbank stond om zich te verdedigen tegen Scientology, liet weten haar abonnement op te zeggen als het bedrijf verdwijnt. Volgens haar is XS4ALL meer dan alleen een merk, omdat het bedrijf zelfstandig onder KPN opereert. Het Parool denkt dat 5% van alle XS4ALL-klanten als de provider verdwijnt. Na alle ophef rond het dochterbedrijf zou dat percentage al zijn opgelopen naar 25%.

Merkwaarde
De definitie van merkwaarde volgens Brand Finance is: “Een marketing-gerelateerde immateriële bezitting bestaande uit (maar niet beperkt tot) de merknaam, voorwaardes, tekens, symbolen, logo’s en designs of een combinatie van de voorgenoemde met als doel het te identificeren van een product, service of entiteit, of een combinatie van voorgenoemde, wat een kenmerkend beeld en associatie creëert in het beeld van de consument, waardoor economische voordelen/waarde teweeg wordt gebracht.

Top 10 sterkste Nederlandse merken
KPMG, DSM, Shell, AkzoNobel, KPN, Philips, Ziggo, Calvé, Senseo en ING vormen de 10 sterkste merken in Nederland. En de top 10 meest waardevolle merken wereldwijd zijn Google, Apple, Amazon, AT&T, Microsoft, Samsung, Verizon, Walmart, Facebook en ICBC.

Apple de afgelopen vijf jaar het meest waardevolle merk ter wereld.
Deze positie had Apple te danken aan het innovatieve imago die het bedrijf wist op te bouwen. Toch heeft het bedrijf de afgelopen jaren steeds meer steken laten vallen, bijvoorbeeld door het niet rendabel kunnen maken van de Apple Watch en door het uitblijven van nieuwe en echt innovatieve producten. Hierdoor zijn de concurrenten steeds dichter in de buurt komen. Google heeft zelfs de nummer 1 positie overgenomen in de lijst, met een waarde van $109 miljard. Het blijft de meest gebruikte zoekmachine en de advertentie-inkomsten zijn met 20% gestegen.

Brandvalue
Ook in Nederland hebben merken waarde, zoals Shell 32 miljard euro, Heineken 4 en KPN 2.9 miljard euro. Shell is, met een waarde van € 32.7 miljard in 2017, al jaren het meest waardevolle merk uit Nederland. De olieprijzen stegen weer geleidelijk vanwege een beperkt aanbod, wat zorgde voor een stijging in inkomsten. Shell krijgt maakt ook winst door de partnership met Ferrari, wat door Brand Finance benoemd is als sterkste merk ter wereld. Daarnaast heeft het bedrijf ook veel geïnvesteerd om de positie te verbeteren als innovatieve leverancier van schone energie-oplossingen. Heineken had in 2016 de snelst groeiende merkwaarde in de top 10, met een groei van 17%. Sponsoring en partnerships zijn een groot onderdeel van deze groei, al is het bedrijf meer gaan verschuiven van de sponsoring van voetbal naar onder andere de Formule 1. Het bedrijf blijft daarnaast ook de trends in de markt, zoals met het alcoholvrij bier Heineken 0.0, volgen.

Branding dat is toch iets met…
Samengevat is je merk het gevoel dat mensen hebben bij jouw dienst, product of organisatie. Iedere keer dat mensen met je te maken hebben – via je site, e-mail, telefoongesprek of een bezoek aan één van je vestigingen – wordt dit gevoel gevormd door de ervaringen die ze met jouw organisatie opdoen. XS4ALL is een goed voorbeeld. Naast het gevoel staat een merk dus ook voor ’n financiële waarde.

Branding is ook intern belangrijk!
Als je wilt dat je aan de buitenkant consistent en goed scoort, moet je aan de binnenkant je voorwerk hebben gedaan. Werken aan je merk geeft je de middelen om de ervaringen die stakeholders met je hebben, beter in grip te houden. Met een sterk merk roep je onderscheidende, herkenbare, relevante én consistente beelden en emoties op bij iedereen die met je organisatie in contact komt:

  • Onderscheidend, je merk maakt waarin je organisatie uniek is
  • Mensen direct weten waar je voor staat
  • Focus: je kiest voor het één en neemt afscheid van het andere
  • Je merk is je authentieke uitdrukking van je identiteit
  • Je merk creëert een geloofwaardig en consistent beeld naar buiten.

De verborgen waarde van een merk “onmisbaarheid”!
De grootste waarde die je als ondernemer in huis hebt is jouw merk. Jouw merk staat niet op jouw balans maar vertegenwoordigt wel ‘n verborgen waarde. Uit het onderzoek EURIB Top 100 Onmisbare Merken van 2013 blijkt dat Bol.com toen op de 11e plaats van de onmisbare merken in Nederland stond. Na merken als Hema, NOS Journaal, Albert Heijn, iDeal, Google en Kruidvat. Een onmisbaar merk is een merk waarvan de consument vindt dat het erg jammer zou zijn als dit merk zou verdwijnen. Voor Bol.com (nu van Albert Heijn) was deze onmisbaarheid score 59%, ergo bijna 60% van de Nederlandse consumenten zou het merk Bol.com missen. Vindt je dan ook niet dat het merk Bol.com dan een interessante waarde (brand value) vertegenwoordigt? Een aanzienlijke verborgen waarde zelfs.

Brand Value!
Ter vergelijking met het eerder aangehaalde EURIB onderzoek: de onmisbaarheidsscore van Google in Nederland is 64%. Ook hieruit blijkt dat Bol.com met 59% een zeer substantiële waarde in Nederland moet hebben opgebouwd. Merken zijn dus belangrijk voor de ondernemer; maar natuurlijk ook voor de consument. Hoe kom je er dan bij om een merk als XS3ALL te vernietigen?

Brandz geeft 13 lessen in het “Brandz most valuable brands” onderzoek:

Merkwaarde
Consumenten vergelijken en shoppen daarna. Met name via de smartphone en de iPads. Ze hebben daardoor een nieuwe idee over waardeproposities aangenomen. Veel merken zoals Zara, Zalando en Home Depot hebben kwaliteit , gecombineerd met relatief lage prijs als aantrekkelijke waardeproposities.

Vernieuwing
Merkbekendheid is niet een garantie die problemen voorkomt. Onverwachte dingen gebeuren. De smaak van de consument kan veranderen. Correcties van de “mind shares” zijn dan onvermijdelijk. Merkbekendheid staat continue vernieuwing te wachten. En dat kan snel gebeuren. Denk b.v. aan de problemen van het Starbucks merk door ontduiking van Britse belastingen of de remproblemen van Toyota.

Relevantie
Merk erfgoed is belangrijk en hard verdiend. Erfgoed kan zeker het vertrouwen van de consument winnen. Maar vandaag de dag is het aanbevelen van consumenten aan consumenten nog belangrijker. Aanbevelingen via social media zijn nodig en relevant. En ‘n eigentijdse assortiment en slimme communicatie; Blackberry is een uitstekend voorbeeld hoe het fout kan gaan.

Reputatie
Consumenten hebben weinig geduld meer met merken – en bedrijven – die vertrouwen schenden. Ze publiceren overtredingen en/of percepties onmiddellijk en op grote schaal op social media. Wanneer je wordt geconfronteerd met damage control, is het eigenlijk al te laat om ‘n reputatie gesprek door consumenten te voorkomen. Reputatie is een in de kern strategische zorg. Geen merk krijgt een gratis pas. Zoals consumenten banken blijven wantrouwen; voor Rabobank en ING is dat geen verrassing.

Disruptie
Een ondernemer met een goed idee en een minimale investering kan snel consumenten bereiken en beïnvloeden in elke categorie. Telecom vandaag of een retailer vandaag kan de bank van morgen zijn. Digital maakt dat mogelijk. Categorie verstoringen zijn een dreigend gevaar dat de merken het beste kunnen pareren door voortdurend te innoveren en te experimenteren, vaststellen wat werkt en elimineren wat niet. Zelfs Amazon, die de wereld van online winkelen heeft geperfectioneerd, experimenteert zelfs met haar aanwezigheid in de fysieke wereld. Merken zoals Apple, Facebook en Google innoveren voortdurend en gooien weg wat niet werkt.

Heruitvinden
Niet zo lang geleden was een enorm magazijn vol met rekken en hoog gestapelde koopwaar de succesvolle macht van de detailhandel. Consumenten van die vroegere gangpaden gaan nu winkelen met hun mobiele apparaat in de hand en voeren prijsvergelijkingen uit. Brands die in dit nieuwe landschap willen slagen moeten zichzelf heruitvinden, op zoek naar manieren om aanwezig zijn in een boeiende fysieke en virtuele realiteit. Tesco (UK retailer) heeft zelfs een interactieve video wall in de metro van Seoel, Zuid-Korea.

Persoonlijkheid
Geen enkele merk-persoonlijkheid garandeert succes. Er is geen standaard formule. Merken in dezelfde productcategorie, maar met totaal verschillende persoonlijkheden, kunnen beide slagen. De sleutel is om de persoonlijkheid van een merk te begrijpen en vervolgens om die eigenschappen op te nemen in een consistente merk boodschap. Het Braziliaanse Brahma bier is een van de waardenvolste merken in Brandvalue. Consumenten vinden dit bier zo vriendelijk en zo blij en Brahma versterkt graag deze perceptie in zijn reclame.

Technologie
In bijna elke categorie lijkt techniek het middelpunt van het gesprek te zijn. Retail is in feite dat men omni-channel en overal aanwezig is, gedurende de hele tijd. Dat is alleen mogelijk door middel van technologie. De concurrentiestrijd in auto’s gaat niet meer met pk’s, is een retro woord geworden, maar over technische verbeteringen zoals voiceactivated communicatie voor het besturen en beheersen van entertainmentsystemen. Tesla, Volvo en Mercedes komen geladen met vernieuwende technologie; zelfs ook Ford en Hyundai.

Digitaal
Er bestaat geen toverstaf, maar de digitale komt in de buurt. Haar macht lijkt slechts beperkt door de creativiteit van denkers en dromers. Digitaal kunnen merken “everpresent” zijn op een manier die mensen informeren en verrukken als ze thuis op een computer, bezig zijn of met hun mobiele apparaat. Zoals gezegd passeren ze digitaal een verleidelijke outdoor display of staan plots in een winkel-gangpad. En shoppen digitaal kan in verschillende categorieën tegelijkertijd, zoals wordt geïllustreerd door de functie “Digitale Ontdekkingen” op de website van het luxemerk Louis Vuitton.

Health & Wellness
De impact van de consumentzorg met betrekking tot zijn gezondheid is het meest zichtbaar in de daling van cola verkopen en de toevoeging van salade en appelschijfjes tot hun fastfood menu’s. Maar de trend is dieper en breder dan deze twee categorieën. Omdat we maar een mens zijn, zullen we doorgaan met eten en drinken die slecht zijn voor ons lichaam. Maar we doen het wel al minder. Wij hebben er geen goed gevoel meer bij. En we voelen ons niet goed meer bij de merken die dit gedrag mogelijk blijven uitstralen. Coke en Pepsi benadrukken nu de gezondere opties zoals gezoet met Stevia. En ze staan daarin niet meer alleen.

Consumenten staan aan het roer?
Consumenten voelen zich echt in de driver seat. Hebben hun gordels al zo lang aan omgegord, dat ze nu nodig willen uitademen. In categorieën zoals luxe en persoonlijke verzorging, wordt meer geld uitgegeven (in alle prijsklassen), met ‘n meer dan goed gevoel over zichzelf; dan om anderen te imponeren. Zoals de aankoop van een dure parfum van Hermès of van een meer betaalbare Clinique.

Vraag de consument wat zijn merken zijn, dan voorspellen wij wat hij stemt!
Was jij je haar met Andrélon of Schwarzkopf? Rijd je Volkswagen of Alfa Romeo? Drink je Nespresso of Senseo? Vertel aan “Brand Voting” wat je merkvoorkeur is, dan vertelt Brand Voting jou wat je politieke voorkeur is. Benieuwd of jouw politieke partij bij jouw merkvoorkeuren past? Doe dan nu de Brand Voting test. In Nederland meet Brand Asset Valuator jaarlijks ruim 1000 merken onder meer dan 1500 respondenten. Deze merken worden onder meer vergeleken op merkgebruik en merkvoorkeur. Brand Asset Valuator is ontwikkeld door Young & Rubicam en wordt uitgevoerd door Brand Asset Consult. Brand Voting geeft dit stemadvies op basis van de onderzoeksresultaten uit merkenonderzoek Brand Asset Valuator. Brand Asset Valuator is het grootste merkenonderzoek ter wereld, dat sinds 1993 in 49 landen wordt uitgevoerd. Stel je voor je maakt een groot aantal merkkeuzes per product categorie en Brand Voting geeft aan op welke politieke partij je stemt!

Internet exclusive
Daarnaast is het opmerkzaam dat Bol.com (en aan groot aantal hierboven genoemde merken) een internet merk is, dus een marketing concept wat zich exclusief op internet afspeelt. En Bol.com steekt desondanks ieder jaar een hoop geld in “ouderwetse” overhead reclame. Niet weinig maar veel, naar schatting wordt 17,5% van de omzet van postorderbedrijven in reclame gestoken. Als Bol.com 2 miljard euro omzet, dan heeft men een zeer groot reclamebudget. Opmerkelijk wordt het overgrootte deel hiervan in TV reclame gestoken. Dit alles met het doel om de spontane naamsbekendheid van Bol.com verder te vergroten om nog meer traffic naar hun website te krijgen.

Herhaling is de kracht!
Zeker rond de feestdagen, maar eigenlijk iedere dag, is er wel een spot van Bol.com op de televisie en ook nog op verschillende zenders. Ook andere grote merken als CocaCola, Albert Heijn en de al eerder genoemde Hema zijn dagelijks op de buis te zien. Waarom zoveel spots geplaatst zul je je afvragen? Omdat de herinneringswaarde tijd kort is. En de consument kijkt per dag naar meerdere zenders, dus er moet een kans zijn dat men een spot van Bol.com tegenkomt. Het belangrijkste doel van deze hoge frequentie is het aloude adagium: “herhaling is de kracht van de reclame”. Bol.com wilt namelijk “on top of mind” liggen met haar merk.

Gemiddelde consument kent spontaan 10 merken per categorie!
Stel je je de rubriek “kopen per postorder” voor als een ladder van merken van aanbieders. De gemiddelde consument (geldt ook voor de zakelijke markt) kan spontaan 10 merken per categorie produceren. Denk aan sterke merken als Wehkamp en Amazone.com. Als Amazone.com een sport hoger ligt in de mind-set dan Bol.com dan is de kans dat de consument bij Amazone.com gaat shoppen dus ook hoger. En andersom natuurlijk. Daarom wil je altijd op de bovenste sport van de ladder liggen: dat wordt “on top of mind” genoemd.

Argumenteer voor de top of mind positie!
Om deze “top of mind” positie in jouw marktsegment te bereiken zijn zowel landelijk of regionaal in Nederland televisie en met name radio zeer geschikte media. Ook reclame spots op YouTube worden populairder en zijn goedkoper. Juist ook voor internet merken is het relevant om deze on top of mind positie te bereiken. De belangrijkste vraag in dit verband luidt: geef de consument een argument om jouw merk boven op de ladder te zetten. Wat is dat argument? In mijn ervaring is dat praktisch nooit een voordeel wat samenhangt met het product of dienst, maar met de voordelen van het gebruik of voor je lifestyle. De vraag is niet wat je product is?, maar wat je product doet voor mij?. Maar vooral wat je product voor mij betekent? Als je die laatste vraag kunt beantwoorden dan kun je dit antwoord ook aan je merk hangen in je logo. Een goed recent voorbeeld hiervan is DAS Rechtsbijstand. DAS biedt rechtsbijstand verzekering. DAS zorgt ervoor dat problemen juridisch worden opgelost. Hetgeen betekent dat DAS betekent “Opgelost”. De vorige merk campagne van DAS was: “het antwoord op alles waar u niet om hebt gevraagd” dan wordt dat door DAS opgelost. Kortom het merk DAS werd geladen met een voor de klant belangrijke waarde: “ontzorgen”. Komt je dat ook niet bekend voor?

Merkbescherming
Merken zijn voor Unilever dus zeer belangrijk. Het is een oud verhaal dat vele jaren geleden op een mooie dag een man het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta binnenliep, naar iemand van de raad van bestuur toestapte en zich bekend maakte met: `Hallo, mag ik me even voorstellen. Ik ben de eigenaar van uw merk”.’ De bewering werd gecontroleerd en het klopte. Coca-Cola had verzuimd om het merk ooit te deponeren. Dat had die man ontdekt en hij had zelf de naam geregistreerd, waarop heel Atlanta op haar grondvesten schudde. Want voor Coca-Cola is niets zo belangrijk als de naam. Dit is een anekdote, maar wel één waaruit sommige bedrijven een les hebben kunnen trekken. Als een bedrijf een merk heeft, is dat dan beschermd? En in hoeverre kunnen anderen daar iets mee doen? Meestal kan een langlopend bedrijf overtuigend aantonen dat het al een tijdje bestaat. Formeel hoeft het daarvoor niet eens ingeschreven te staan. Dat was bij Coca-Cola het geval. Het kon overtuigend aantonen dat het de naam al heel wat jaren hanteerde. Niettemin is het zeker voor een beginnend bedrijf verstandig om de eigen naam te beschermen. Daarvoor bestaan merkenregisters.

Multi brand strategie
Dit verhaal zegt ook iets over het nut van een mogelijke merkenspreiding. Coca-Cola heeft één merknaam met diverse bijproducten als Coca-Cola Zero en Cherry Coke. Een bedrijf als Unilever heeft daarentegen een heel uitgebreide spreiding met zo’n driehonderd producten op de markt in Nederland. Ook binnen één productcategorie heeft het verschillende merken. Bij de wasmiddelen zijn dat onder meer Omo, Vizir, enzovoort. Op de pakken was nauwelijks te zien dat ze van Unilever afkomstig waren. Alhoewel men recentelijk is begonnen met het endosseren in televisiereclames van de merk producten met het merk Unilever.

Multi brand strategie kan verstandig zijn. Voorbeeld ‘n aantal jaar geleden was er in een koelwagen, nitraat gelekt op de spinazie van Iglo (toen een product van Unilever nu van Bird’s Eye) en als gevolg daarvan overleden enkele bejaarde mensen in Limburg. Als dat met één flesje Coca-Cola gebeurt, zijn de gevolgen van de schade aan het merk moeilijk te ondervangen voor Coca-Cola. Het is gedaan met het merk en de consument stapt over naar de concurrent. Dat is het nadeel van één familiemerk boven individuele merken. In het geval van Iglo schakelden mensen ook over naar een ander merk spinazie, maar dat product was bij “toeval “ eveneens in handen van Unilever. Het bedrijf leed weinig schade van dit incident.

Producten kunnen naast merkbescherming, ook worden beschermd door middel van octrooien en patenten. Een octrooi is een bescherming waarin precies staat beschreven wat een product inhoudt. De uitvinding van de octrooinemer wordt beschermd. Zo gauw iemand iets nieuws bedenkt, iets wezenlijks nieuws of een nieuwe combinatie, is het octrooieerbaar. Zowel het plaatsen als het in stand houden van een octrooi kost geld. Een octrooi is voor iedereen inzichtelijk. De concurrent kan het octrooi opvragen en daar zijn voordeel mee doen. Maar als er geen octrooi op een nieuwe techniek wordt aangevraagd, is er helemaal geen bescherming.

Ook bestaat de mogelijkheid om licenties op octrooien te geven. Dat kan verstandig zijn als een bedrijf op die manier meer van de eigen producten wil verkopen. Toen Philips de cd-i had uitgevonden en geoctrooieerd, konden ze de licenties op dat octrooi verkopen aan Sony, Sharp, enzovoort: om op die manier zoveel mogelijk cd-i’s te kunnen verkopen. Want we moeten niet vergeten dat het hoofddoel van elk bedrijf is, of zou moeten zijn: het maken van winst.

Toch zijn er ondernemers die hun merk vermoorden?
Laurus was een Nederlands bedrijf, dat ontstond in 1998 uit een fusie tussen De Boer Unigro en Vendex Food Groep. De volgende supermarktmerken waren eigendom van Laurus: Basismarkt, Edah, Groenwoudt, Nieuwe Weme, Super de Boer en Konmar. De toenmalige eindverantwoordelijke Ole van der Straaten besloot de operatie van Laurus meer renderend te maken en om beter te kunnen concurreren met Ahold. Het idee was om zoveel mogelijk bestaande supermarkten van Laurus van merk te veranderen door om te bouwen tot Konmar (het kleinste merk van Laurus). Hierdoor zouden de andere formules dus verdwijnen en kon volgens hem enorm bespaard worden. De operatie werd een grote mislukking, omdat de klanten Konmar niet kenden en massaal hun omzet bij andere wel bekende merken onderbrachten. Ook de prijzenoorlog tussen de supermarkt-concerns hielp niet mee. Er werden steeds meer onderdelen opgeheven of verkocht om in leven te blijven. Uiteindelijke bloedde het bedrijf snel dood en bleven alleen Super de Boersupermarkten over die nu voor het merendeel verkocht zijn aan Jumbo.

Unilever is in feite een branding organisatie die veel productie- , verpakking- en distributie werkzaamheden heeft geoutsourcet aan toeleveranciers en partners. Daardoor kan Unilever zich concentreren op haar kern kwaliteit: product-ontwikkeling en branding. Met de multi brand strategie boekte Unilever in het jaar 2017 een omzet van bijna 54 miljard euro en een operating margin van 9,4 miljard euro’s.

Virgin Group is een Britse holding, in het bezit van en opgericht door de excentrieke miljardair Richard Branson. De Virgin Group bestaat uit ongeveer 200 zeer uiteenlopende ondernemingen, waarvan vele niet in het volledige bezit zijn van de groep. Deze ondernemingen gebruiken de Virgin-merknaam onder licentie. Virgin heeft in totaal 35.000 mensen in dienst.

Virgin Groep: diversificatie
Virgin Groep heeft (volgens de Ansoff matrix) de laatst genoemde diversificatie strategie gebruikt in haar ontwikkeling. De business is dus gegroeid door nieuwe producten in nieuwe markten te zoeken en aan de Virgin merk-ketting te rijgen. Deze strategie wordt beschouwd als een geschikte optie wanneer de bestaande markten zijn verzadigd en/of wanneer de producten reeds het einde van hun levenscyclus hebben bereikt. In ieder geval kan deze strategie helpen om synergie (letterlijk “samenwerking”) te realiseren en om het risico te spreiden door verbreding van het product en/of de markt portfolio.

Waar diversificatie nog uitgaat van ontwikkeling van aanpalende markten is er sprake bij Virgin van onafhankelijke diversificatie of conglomeraat diversificatie; markten die weinig met elkaar gemeen hebben. De enige 2 synergie relaties zijn financieel en natuurlijk het gebruik van het Virgin merk. Het Britse Virgin werd oorspronkelijk vooral geassocieerd met de verkoop van muziek en het opnemen daarvan, maar het bedrijf waagde zich in nieuwe producten en nieuwe markten, waaronder Virgin Cola, Virgin Megastores, Virgin Airlines en Virgin Tele- communicatie. Als gevolg daarvan was de Virgin Group in staat om hogere winsten uit deze risicovolle strategische richting te verkrijgen. Richard Branson wordt beschouwd als een van de meest succesvolle ondernemers in het Verenigd Koninkrijk, en zelfs een van de meest succesvolle zakenmannen in de hele wereld. Hij maakt zelf het verschil, uitgedrukt in het “alternatieve” karakter van het imago en de identiteit van Virgin Company in verschillende segmenten van de markt. Hij was succesvol bij zijn klanten en doelgroepen door hen te laten zien dat een verscheidenheid aan producten en diensten onder het merk “Virgin” kon bestaan. Het bedrijf profiteerde van de triomfantelijke merkentrouw onder haar consumenten.

Denk jij in de zorg ook al in merkwaarde?
Hoeveel is jouw eigen zorgmerk eigenlijk waard? Hoeveel zorgconsumenten zouden je merk liever niet willen missen? Weet je wat jouw merk echt betekent voor jouw klanten? Heb je die lading aan jouw merk gehangen? Welke communicatie middelen zet je in om op de eerste positie in de mindset van jouw klanten te komen en te houden? Heb je daar echt budget voor vrijgemaakt? Kortom wat doe je om jouw merkwaarde te vergroten? In de foto boven dit artikel staan voorbeelden van zorgmerken die ooit onmisbaar waren voor zorgconsumenten maar inmiddels toch zijn verdwenen!

 

Bronnen: AD, BrandFinance, Parool, Marketingfacts Stats Dashboard, Brandz, The Economist, Brand Voting van brand Asset Consult, Eurib, finanzen.nl, Master in Marketing, Wikipedia, Beurs.nl, Alle 25 goed, bol.com, Google, KPN, NU.nl, CocaCola, Virgin, Unilever en bureauzorgmarketing.nl.

  • Share:
author avatar
Ger Hofstee
    Oprichter en academic director van de VvAA Business School, doceert Marketing aan de EuroMBA van IAE in Aix en Provence et Marseille en is auteur van onder andere “Master in Marketing” en “World Mega Trends”.De VvAA Business School helpt jou graag om de bedrijfskundige kwaliteit van jouw (zorg)businessplan te versterken. Wij nodigen je uit gebruik te maken van de unieke mogelijkheid voor een gratis consult op jouw strategische business vraagstuk. Maak vrijblijvend een afspraak op www.vvaabusinessschool.nl/afspraak of stuur een e-mail naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

    Previous post

    Huisarts Frank Hulsbergen
    4 februari 2019

    Next post

    Artsen zonder Grenzen herstelt hospitaal
    13 februari 2019

    You may also like

    Belastingteruggave
    Fiscale studieaftrek dit jaar nog mogelijk!
    28 februari, 2021
    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23 februari, 2021
    Coronavirus Colleges online
    COVID-19 – Online colleges tot 1 maart
    3 februari, 2021

    Download de studiegids van de VvAA Business School

     

    Laatste berichten

    Omdenken
    ‘Omdenken’
    01mrt2021
    Belastingteruggave
    Fiscale studieaftrek dit jaar nog mogelijk!
    28feb2021
    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23feb2021

    Direct naar

    • Bedrijfskunde in de zorg
    • Master of Business Administration (MBA)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verander management

    VvAA Business School

    Al sinds 2013 is de VvAA Business School dé Business School voor de Nederlandse gezondheidszorg met programma’s voor medisch specialisten en zorgprofessionals.

    Dit doen wij vanuit de unieke combinatie van relevante theorie, directe toepasbaarheid en persoonlijke ontwikkeling.

    Keurmerk crkbo

     

     

    Opleidingen

    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • Verandermanagement (masterclass)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • Masterclass ‘Digitalisering+ in de zorg’

    Contact

    VvAA Business School

    Slot Zeist

    Zinzendorflaan 1

    3703 CE Zeist


    +31 (0)30 227 17 63

    info@vvaabusinessschool.nl

    Direct naar

    • Over de VvAA Business School
    • Studiegids
    • Faculteit
    • Informatieavond
    • Nieuws
    • Examencommissie
    • Masterclasses
    • Contact
    • Route en parkeren
    • Nieuwsbrief

    Accreditaties

    VvAA Business School is gelieerd aan VvAA

    Algemene Voorwaarden       Privacybeleid        Cookiebeleid        Disclaimer

    Meer informatie over het Business Administration programma?

    Kom naar onze informatieavond!

    Meld je hier aan

     

    Ontvang gratis jouw Studiegids

    Studiegids VvAA Business School 2021

      Speciaal voor de zorg

      Praktijkgericht en zeer toepasbaar

      Persoonlijke begeleiding

    Meer informatie over het programma, de aanpak en wat het je oplevert.
    Direct in je mailbox!

    • Hoe gaat VvAA met uw persoonsgegevens om?

     

    ×