Dominante speler zorgt voor nieuwe concurrenten!
Takeaway.com NV, in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl, is een Nederlands bedrijf dat websites exploiteert voor het bestellen van maaltijden, dat in 2000 is opgericht door de toen 21-jarige Enschedese student Jitse Groen. De naam van de eerste website is nu een van vele, die vallen onder Takeaway.com, dat een aantal soortgelijke websites in andere landen onderhoudt. Na 2015 is het bedrijf zowel door autonome groei als door overnames (Lieferando.de en Just Eat Benelux) sterk gegroeid. Thuisbezorgd kwam in 1999 tijdens een familiefeestje in een klein dorp tot stand. De aanwezigen wilden eten bestellen, wat echter niet mogelijk was op die locatie en op dat moment. Zo kwam Groen op het idee om een website te ontwikkelen met een aanbod van bezorgrestaurants waar ook besteld kon worden. De domeinnaam werd in 1999 geregistreerd, en in 2000 maakte hij werk van zijn idee. Sinds de opkomst van breedband-internet groeide het bedrijf uit tot de grootste maaltijdgerelateerde bestelsite van Nederland. Op 1 januari 2000 begon het bedrijf met het internetportaal Thuisbezorgd. Vijf jaar later kocht Groen de in 1998 opgerichte concurrent Pizza Web op, met PizzaOnline een van de eerste pizzabestelsites in Nederland. In 2007 begon de expansie in Duitsland, Oostenrijk en België; daarna volgden Denemarken en Frankrijk. In 2009 werd het Nederlandse PizzaOnline/Emeal overgenomen. Later dat jaar kocht Thuisbezorgd de domeinnaam Takeaway.com om internationaal onder één naam verder te gaan. In 2014 werd de Duitse concurrent Lieferando overgenomen. Het bedrijf werd samengevoegd met Lieferservice, een merk dat al in handen was van Takeaway.com. Hoeveel het Nederlandse concern voor Lieferando betaalde is niet bekendgemaakt. Vanwege de overname ging het bedrijf een financiële samenwerking aan met de Amsterdamse durfkapitalist Prime Ventures. In 2016 nam Takeaway de Benelux-activiteiten van concurrent Just Eat over voor een bedrag € 22,5 miljoen. Deze overname werd gefinancierd met een bankkrediet. Twee weken later werd bekend dat Takeaway zijn Britse activiteiten verkocht heeft aan Just Eat.
Beursgang
Op 30 september 2016 ging Takeaway naar de beurs. Met de beursgang werd in eerste instantie € 328 miljoen opgehaald. Elf dagen later werd bekend dat via het uitoefenen van de overtoewijzingsoptie 2,1 miljoen extra aandelen werden geëmitteerd waardoor de beursopbrengst is opgelopen tot € 378 miljoen. In totaal zijn 16.413.796 aandelen naar beurs de gebracht, ongeveer 38% van het totale aandelenkapitaal.
Op thuisbezorgd.nl kun je bij 6000 restaurants bestellen
Ruim zesduizend restaurants in Nederland hebben zich aangesloten bij Thuisbezorgd.nl. 13% van het bestelbedrag is voor thuisbezorgd.nl plus 19 cent administatiekosten. Oprichter van Thuisbezorgd.nl Jitse Groen ‘tien jaar geleden deden we alleen pizza en kebab”. De laatste jaren is daar een golf aan Chinese restaurants bijgekomen. Maar één op de twee bestellingen is nog altijd een pizza. In Nederland ligt de gemiddelde besteding per order op 20 euro. Hoger dan in Duitsland, waar het gemiddelde bedrag twee tot drie euro lager ligt. In Frankrijk en Zwitserland gaat de gemiddelde besteding richting de 30 euro. Als we kijken naar het aantal bestellingen, dan doet Nederland het heel goed. Alleen in Groot-Brittannië en Duitsland wordt meer besteld. Maar die landen zijn ook veel groter. Nederland is het derde bezorgland van Europa. Dagelijks worden er gemiddeld 864.000 bestellingen in ons land geplaatst waarvan 90% bij Thuisbezorgd. Bestellers zijn met name mannen en jongeren en de topdrukte valt op zaterdag.
Mobiel bestellen
Steeds meer bestellingen komen via mobiel internet. In januari werd 43% van de bestellingen via app, mobiele site of tablet geplaatst. Dat percentage mobiele bestellingen zal in de toekomst verder toenemen. In Oostenrijk ligt dit percentage trouwens op 50%. Maar daar wordt het spel vooral in Wenen gespeeld, een grote stad met veel technologie en mobieltjes. De omzet in Nederland groeide in 2017 met 35% en de jaarwinst kwam uit op 20,5 miljoen euro.
Ieder restaurant bezorgt zélf!
Een restaurant stuurt zijn menu op en Thuisbezorgd plaatst dat gratis op Thuisbezorgd.nl. Vanaf dat moment ontvangt het restaurant bestellingen via fax, e-mail of via de eigen software T-Connect. Men krijgt een gratis website en domeinnaam (www.uwbedrijfsnaam.nl), en ontvangt een unieke bestellink op Thuisbezorgd.nl (bedrijfsnaam.thuisbezorgd.nl), waardoor (nieuwe) klanten nog sneller kunnen bestellen. Om in aanmerking te komen voor een vermelding op Thuisbezorgd.nl, dient men een bezorgdienst te hebben waarmee vers bereide maaltijden binnen 45-60 minuten bezorgt worden. De bezorgdienst dient gevestigd te zijn in een zakelijk pand, een horecapand of een restaurant. Ook moet het bedrijf het gehele jaar door (exclusief eventuele vakanties) geopend te zijn. Op Thuisbezorgd.nl krijgt u één restaurantvermelding per adres. Het menu omvat wel: vers bereide maaltijden, ijs en dranken en niet: chips, snoep, diepvriesmaaltijden, sigaretten, magnetronmaaltijden, eten in blik, films, etc. Alcoholische dranken kan bij door het restaurant bereide maaltijden met een alcoholpercentage tot 15%. De bezorger dient ten minste 18 jaar of ouder te zijn. In alle gevallen dient de bezorger zich ervan te verzekeren dat de consument waaraan hij levert tenminste 18 jaar of ouder is.
Stop met bestellen bij het dominante Thuisbezorgd
Wanneer je via Thuisbezorgd.nl je eten hebt besteld, krijg je steeds vaker een brief van het restaurant dat je maaltijd levert: of je voortaan niet meer via Thuisbezorgd wilt bestellen, maar rechtstreeks bij het restaurant. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat een goede ontwikkeling. Robbèr Willemsen van KHN vindt de tarieven van Thuisbezorgd.nl veel te hoog. Restaurants zouden volgens hem de website zoveel mogelijk moeten omzeilen, bijvoorbeeld door klanten te vragen via de eigen website te bestellen. ,,Je mag best afspraken met elkaar maken en het is prima dat Thuisbezorgd bestaat”, zegt Willemsen tegen BNR. ,,Maar als je 13 % commissie vraagt over een bestelling en tegen de ondernemer zegt dat hij niet minder geld mag vragen dan bij een bestelling via Thuisbezorgd, dan vinden wij dat hun macht te groot wordt.” Thuisbezorgd.nl-oprichter Jitse Groen heeft nog nooit zulke grote onzin gehoord. ,,Koninklijke Horeca Nederland probeert hier te scoren over de rug van ons bedrijf.” Bovendien mág zo’n briefje helemaal niet volgens de Algemene Voorwaarden, aldus Thuisbezorgd.nl.
Restaurants komen nu met eigen concurrent voor Thuisbezorgd
Restauranthouders beginnen hun eigen maaltijdbezorgingswebsite als concurrent voor Thuisbezorgd.nl. Eten.com heeft een lagere commissie per bezorging dan de marktleider in Nederland en moet in juni online zijn. Voor Eten.com hebben zich tot nu toe twaalfhonderd restaurants aangemeld. De site wordt bestuurd als een coöperatie zonder winstoogmerk en vraagt een commissie van 6%. De nieuwe site is een initiatief van de Enschedese horecaondernemer Sleman Mirza die daarmee reageert op een tariefsverhoging van Thuisbezorgd. Die etenbestelsite verhoogde per 1 januari de tarieven voor restaurants. Per bezorging werd eerst 12% commissie gevraagd en dat is nu 13%. Eerder waren Mirza en een aantal Twentse collega’s al een petitie begonnen om andere voorwaarden overeen te komen met Thuisbezorgd. Bij die actie werden de restauranthouders gesteund door brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Bronnen: Google, nu.nl, missethoreca, thuisbezorgd.nl, AD, Tubantia, BNR, Wikipedia en KHN.