• Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen
Dé Business School van de Nederlandse gezondheidszorg
VvAA Business SchoolVvAA Business School
  • Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen

Blogs en nieuws

  • Home
  • Blog
  • Blogs en nieuws
  • Maak van jezelf een merk

Maak van jezelf een merk

  • Posted by Ger Hofstee
  • Categories Blogs en nieuws
  • Date 6 november 2019
Jelle Drijver

Hard werken en talent zijn geen garanties voor een succesvolle carrière als zzp’er. Maak van jezelf een merk, horen zelfstandigen steeds vaker. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

“Kwaliteit komt vanzelf bovendrijven”, wordt vaak gezegd. Was het maar zo. De harde werkelijkheid is dat mensen er pas achter komen hoe goed je bent als ze je inhuren. Om ervoor te zorgen dat dit ook gebeurt, moet je zorgen dat je zichtbaar bent. Personal branding helpt hierbij. Met een sterk merk onderscheid je je en laat je zien waar je voor staat. “Wat je eigenlijk wilt bereiken is dat een bedrijf gelijk aan jou denkt wanneer ze iemand zoeken met jouw expertise,” zegt zelfstandig coach en adviseur op het gebied van personal branding Tom Scholte.

Minder acquisitie
Alleen hebben veel zelfstandigen helemaal geen zin om voortdurend reclame te maken voor zichzelf. Om de zoveel tijd een mailtje sturen naar potentiële opdrachtgevers, lijkt een stuk makkelijker. Maar volgens Scholte is het ook een stuk minder effectief. “Een groot voordeel van jezelf als merk op de kaart zetten is dat je minder acquisitie hoeft te doen”, legt hij uit. “Doordat mensen je kennen word je vanzelf benaderd voor opdrachten.” Die ervaring heeft ook ondernemer en marketingspecialist Jelle Drijver (35). Jelle is docent bij de VvAA Business School. Tien jaar geleden zette hij zichzelf als ondernemer op het gebied van online marketing op de kaart. Inmiddels hoeft hij zelf nauwelijks nieuwe opdrachtgevers te zoeken, die benaderen hem namelijk.

Durf te kiezen
Het lijkt misschien handig om als freelancer van alle markten thuis te zijn, maar om op te vallen moet je volgens Scholte juist kiezen. Mensen onthouden doorgaans maar één ding van je, legt hij uit. “Focus daar dus op. Als dat eenmaal staat, kun je je merk gaan uitbreiden met andere diensten. Een imago hooghouden waar je niet achter staat is op de lange termijn onhoudbaar.”

Vlogger Natalie MacNeil
Zo ging het ook bij Drijver. De eerste jaren deed hij vooral klussen op het gebied van online marketing. Tegenwoordig maakt hij ook podcasts en verhuurt hij bedrijfsverzamelgebouwen. Wél staat bij alles wat hij doet zijn kennis van online marketing centraal. “Juist bij het verhuren van kantoorpanden kwam mijn ervaring daarmee heel goed van pas”, aldus Drijver.

Jezelf zijn werkt het beste
Net als kiezen, is het volgens de bekende Amerikaanse onderneemster en vlogger Natalie MacNeil essentieel dat je jezelf bent. “Een imago hooghouden waar je niet achter staat is op de lange termijn onhoudbaar”, vertelt ze in haar vlogs. Drijver is het hier roerend mee eens. “Toen ik begon als ondernemer wilde ik een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken”, legt hij uit. “Daarom ging ik bloggen in hele nette zinnen. Maar eigenlijk paste de toon die ik aansloeg helemaal niet bij mij.” Juist door zo neutraal mogelijk te willen zijn, viel hij helemaal niet op. “Toen ik besloot meer mijzelf te zijn en losser ging schrijven, haakten er inderdaad klanten af”, erkent Drijver. “Maar de klanten die bij me pasten bleven. Ook kreeg ik er veel nieuwe klanten bij.”

Veel over jezelf praten? Nergens voor nodig
Het grootste misverstand over personal branding is volgens Scholte dat je hierbij veel over jezelf zou moeten praten. “Mensen zijn niet geïnteresseerd in jou, maar in wat je voor hen kunt betekenen”, legt hij uit. Vertel dus niet over de diensten die je aanbiedt, maar over een onderwerp waar je veel van af weet. Zo laat je je expertise zien.” Dat kan op netwerkborrels, maar wie slim is doet dit ook online. “Bijvoorbeeld door op sociale media artikelen te delen over onderwerpen waar je veel vanaf weet”, tipt Drijver. Ook raadt hij aan om uit alles wat je doet content te halen. “Maak bijvoorbeeld een video van een training die je hebt gegeven, plaats die op YouTube én op je website, maak van de audio een podcast en schrijf er vervolgens nog een blogpost over. En deel dit op sociale media.”
Hierbij is het volgens hem belangrijk dat je niet bang bent om waardevolle tips weg te geven. “Dat draagt juist bij aan je status als expert. Hierdoor zullen mensen alleen maar meer geneigd zijn om je in te huren.”

 

Bronnen: NU.nl

Tag:Merk, Branding, Kwaliteit

  • Share:
author avatar
Ger Hofstee
    Oprichter en academic director van de VvAA Business School, doceert Marketing aan de EuroMBA van IAE in Aix en Provence et Marseille en is auteur van onder andere “Master in Marketing” en “World Mega Trends”.De VvAA Business School helpt jou graag om de bedrijfskundige kwaliteit van jouw (zorg)businessplan te versterken. Wij nodigen je uit gebruik te maken van de unieke mogelijkheid voor een gratis consult op jouw strategische business vraagstuk. Maak vrijblijvend een afspraak op www.vvaabusinessschool.nl/afspraak of stuur een e-mail naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

    Previous post

    Vaatchirurg Allan Vafi
    6 november 2019

    Next post

    Masterclass Change Management Ashridge
    12 november 2019

    You may also like

    Belastingteruggave
    Fiscale studieaftrek dit jaar nog mogelijk!
    28 februari, 2021
    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23 februari, 2021
    Coronavirus Colleges online
    COVID-19 – Online colleges tot 1 maart
    3 februari, 2021

    Download de studiegids van de VvAA Business School

     

    Laatste berichten

    Omdenken
    ‘Omdenken’
    01mrt2021
    Belastingteruggave
    Fiscale studieaftrek dit jaar nog mogelijk!
    28feb2021
    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23feb2021

    Direct naar

    • Bedrijfskunde in de zorg
    • Master of Business Administration (MBA)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verander management

    VvAA Business School

    Al sinds 2013 is de VvAA Business School dé Business School voor de Nederlandse gezondheidszorg met programma’s voor medisch specialisten en zorgprofessionals.

    Dit doen wij vanuit de unieke combinatie van relevante theorie, directe toepasbaarheid en persoonlijke ontwikkeling.

    Keurmerk crkbo

     

     

    Opleidingen

    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • Verandermanagement (masterclass)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • Masterclass ‘Digitalisering+ in de zorg’

    Contact

    VvAA Business School

    Slot Zeist

    Zinzendorflaan 1

    3703 CE Zeist


    +31 (0)30 227 17 63

    info@vvaabusinessschool.nl

    Direct naar

    • Over de VvAA Business School
    • Studiegids
    • Faculteit
    • Informatieavond
    • Nieuws
    • Examencommissie
    • Masterclasses
    • Contact
    • Route en parkeren
    • Nieuwsbrief

    Accreditaties

    VvAA Business School is gelieerd aan VvAA

    Algemene Voorwaarden       Privacybeleid        Cookiebeleid        Disclaimer

    Meer informatie over het Business Administration programma?

    Kom naar onze informatieavond!

    Meld je hier aan

     

    Ontvang gratis jouw Studiegids

    Studiegids VvAA Business School 2021

      Speciaal voor de zorg

      Praktijkgericht en zeer toepasbaar

      Persoonlijke begeleiding

    Meer informatie over het programma, de aanpak en wat het je oplevert.
    Direct in je mailbox!

    • Hoe gaat VvAA met uw persoonsgegevens om?

     

    ×