• Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen
Dé Business School van de Nederlandse gezondheidszorg
VvAA Business SchoolVvAA Business School
  • Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen

Blogs en nieuws

  • Home
  • Blog
  • Blogs en nieuws
  • Raken je ogen verslaafd aan een zonnebril?

Raken je ogen verslaafd aan een zonnebril?

  • Posted by Ger Hofstee
  • Categories Blogs en nieuws
  • Date 15 juli 2020
Brillen en zonnebrillen

De temperaturen worden weer iets aangenamer. Dus korte broek aan, zonnebrand op en lekker naar buiten! En vergeet daarbij vooral je zonnebril niet. Want, zo waarschuwt hoogleraar oogheelkunde Carel Hoyng in Stax&Toine op Radio1: uv-straling kan ook heel schadelijk zijn voor je ogen. Schijnt de zon? ‘Draag een zonnebril om oogschade te voorkomen’ Kunnen de ogen door gebruik van een zonnebril zonlicht ontwennen? Nee, zegt de expert. Maar pas wel op met blauwe brillen.

In de zomer grijpt Nederland naar de zonnebril om niet verblind te raken. Je ziet ze als je door het land fietst of op een terras neerstrijkt: ronde of vierkante, vaak kleurige brillen. Ik vraag me af of je ogen verslaafd kunnen raken aan een zonnebril. Als je hem veelvuldig opzet, ontwennen je ogen zonlicht en kunnen slechter tegen licht, las ik in een artikel. Hoe meer je je ogen afschermt, hoe feller het licht aanvoelt als je op het terras zit en de bril afzet om even in je ogen te wrijven, valt daar te lezen. Wat is nou beter voor je ogen, zonnebril op of af als het zonnetje schijnt? Op, zegt hoogleraar en oogarts Carel Hoyng, werkzaam in het Radboudumc in Nijmegen. “Als het dragen van een zonnebril al effect heeft op hoe goed je ogen tegen licht kunnen, dan zijn die effecten minimaal en niet bedreigend.”

Een zonnebril, vertelt hij, beschermt je juist. Bijvoorbeeld tegen versnelde vorming van de oogziekte staar en versnelde veroudering van je ogen. “Een voorbeeldje: in Nepal, waar mensen op zeer grote hoogte wonen en veel bloot staan UV-straling en vrijwel geen zonnebrillen dragen, krijgen ze op jonge leeftijd al staar.” Dat goedkope zonnebrillen niet zouden helpen tegen de zon, is volgens Hoyng een fabeltje. “Een zonnebril moet een goed UV-filter hebben. Dat hebben alle zonnebrillen, ook die je bij het Kruidvat kan kopen.” Het is goed je zonnebril in ieder geval tussen twaalf en drie ‘s middags op te zetten, omdat de zon dan het felst is. UV-straling weerkaatst op zand, water en sneeuw, dus dan is een bril op de neus extra nodig. Overigens: wie denkt dat een pet net zo goed beschermt, heeft het mis. Die beschermt wel tegen directe UV-straling, maar niet tegen indirecte.

Charlie Temple
Deze zonnebril koop je bij Charlie Temple voor euro 29,00!

Zonnestralen weerkaatsen op de grond en komen zo toch in je ogen terecht
Eén ding raadt oogarts Hoyng ten zeerste af, en dat is een blauwe zonnebril, à zanger Bono van de populaire band U2, opzetten. Hij vindt het ‘ongelooflijk stom’ dat die zonnebrillen geliefd zijn onder fans. “Blauw licht is schadelijk voor je ogen. Daarom is de lens van je oog een beetje gelig; dat is om blauw licht uit te filteren. Blauw licht verhoogt de activiteit van de ogen, waardoor ze sneller verouderen.” Ook als in een disco blauw licht gebruikt wordt, is dat slecht voor je ogen, vertelt Hoyng. Toch maakt hij zich over blauwe spotlights niet zoveel zorgen, zolang je er niet recht inkijkt, laserkanonnen doen meer kwaad. Als die in je ogen schijnen, gaat de boel harder achteruit. Toch: héél slecht is het allemaal niet, aldus de hoogleraar.

Als je maar wegblijft bij de blauwe zonnebril

“Als je rookt, heb je ongeveer vijf keer zoveel risico om slechtziend te worden, want door sigaretten verouderen je ogen sneller”, relativeert hij. Zo snel gaat dat niet, als je toch liever zonder zonnebril door het leven gaat. “Als je maar wegblijft bij de blauwe zonnebril”, zegt Hoyng. Krijgt Bono’s songtekst ‘Staring at the sun, not the only one who’s happy to go blind’, ineens een hele andere betekenis.

Optiek houdt meer in dan keuze op prijs
In Nederland zijn ruim 2.200 winkels actief in de optiekbranche. De laatste jaren groeit het aantal vestigingen. De gemiddelde besteding aan optische artikelen bedraagt in Nederland circa € 60 per persoon per jaar. Hiervan wordt ongeveer 73% besteed aan monturen/glazen, 21% aan contactlenzen en 6% aan overige artikelen. De gemiddelde omzet per winkel bedraagt circa € 400.000. De gemiddelde draagtijd van een bril daalt en ligt nu op ruim 3 jaar. De gebruiksduur varieert van 2,2 jaar voor de modebewuste consument tot 3,9 jaar voor de prijsbewuste consument.

De Zienrs
Een aantal onafhankelijke optiekbedrijven hebben de afgelopen tijd een sticker op hun zaak geplakt met het logo van Zienrs. “De consument wordt door grote ketens wijsgemaakt dat een bril een bril is”, zegt Zienrs. Zienrs noemt zichzelf een “marketingcollectief”. “Wij willen duidelijk maken dat optiek veel meer inhoudt dan een keuze op prijs”, vertelt Erik van de Langemheen van Zienrs. Een van de punten waar Zienrs over valt, is dat de brillen- of lenzenkoper zich er niet bewust van is dat het beroep van opticien en contactlensspecialist niet beschermd is. “Iedereen kan zich opticien noemen. Een optometrist daarentegen heeft wel altijd een opleiding achter de rug. Een deel van de opticiens ook, maar dat is dus niet verplicht.” Voor de consument betekent advies van een gekwalificeerde opticien of optometrist volgens Van de Langemheen “dat zaken in een keer goed gebeuren”. “Ook andere problemen worden opgespoord. Zo krijgt bijvoorbeeld een kwart van de kinderen onterecht de diagnose dyslexie en blijken hun problemen gewoon met een bril te kunnen worden opgelost. Ook is een deel van de nek- en schouderklachten te herleiden tot een oogprobleem.” “Eventueel kan er bij dit soort problemen vervolgens een doorverwijzing worden geregeld. De gewone opticien signaleert dat niet, maar heeft er ook geen tijd en ruimte voor.”

We zijn geen keten en willen dat ook niet worden

Bewustwording
Men zegt dat er geen gezamenlijk commercieel belang achter de samenwerking zit, het is meer een bewustwordingscampagne. De aangesloten optiekbedrijven opereren onafhankelijk en kiezen zelf hun leveranciers en collecties. Zienrs hanteert dan ook nadrukkelijk geen franchisemodel. “We zijn geen keten en willen dat ook niet worden. Wat wij willen is dat de onafhankelijke ondernemer zich kan onderscheiden op vakkennis en inhoud.” Dat betekent in de praktijk dat ondernemers die zich aansluiten een sticker op hun deur plakken en magazines van Zienrs op hun toonbank plaatsen. Ze houden hun eigen bedrijfsnaam en hoeven niet hun formule of inkoop aan te passen.

Gezamenlijke marketing
Om lid te worden van Zienrs moeten ondernemers meebetalen aan de kosten voor de gezamenlijke marketing. Daarnaast moeten zij een Kiwa-certificaat hebben. Om dit te krijgen moet worden voldaan aan een aantal criteria op het gebied van bedrijfsvoering, opleiding, hygiëne en personeelszaken. Volgens Van de Langemheen zullen grote ketens voorlopig geen last ondervinden van het nieuwe collectief. “Die hebben zulke grote marketingbudgetten. Ik denk eerder dat de minder goede onafhankelijke optiekbedrijven last van ons zullen hebben.” Uiteindelijk zal het aantal bij Zienrs aangesloten ondernemers groeien naar ongeveer driehonderd, zo verwacht Van de Langemheen. In totaal telt Nederland zo’n negenhonderd tot duizend van deze zaken.

Wie de code in de markt kent en zou kunnen aanpassen, zodanig dat er meer brillen gekocht gaan worden, zou hard kunnen groeien

Verzadigde brillenmarkt
“Er bestaan geen verzadigde markten, alleen maar verzadigde marketeers,” zei ooit Tex Gunning (AkzoNobel en ex-Unilever). Maar hoe groei je als je al marktleider bent in een volwassen markt? Onderzoek welke onbewuste regels er in je markt bestaan die doorbroken zouden moeten kunnen worden. Bijvoorbeeld de brillenmarkt kan nog tien keer zo groot worden dan die nu is. Sommige markten of categorieën zijn in verhouding tot hun betekenis voor consumenten veel te klein. Ergens in ‘de code’ van de markt voor brillen zitten blijkbaar barrières. Neem je die weg, dan is spectaculaire groei mogelijk. De brillenmarkt is zogenaamd volwassen. Marktaandelen zijn redelijk stabiel en binnen de marketingmix slechts marginaal te beïnvloeden. Wie binnen deze context het gewoon beter doet dan de ander wint marktaandeel. Wie de code in de markt kent en zou kunnen aanpassen, zodanig dat er meer brillen gekocht gaan worden, zou hard kunnen groeien. De code bestaat uit een samenspel van conventies die door de consument en de branche voor waar worden gehouden. Ze vormen een ‘matrix’, een eigen, zogenaamd onveranderbare werkelijkheid.

Eenvoudige rekensom
Een eenvoudige rekensom leert dat de potentie voor brillen in de markt van ‘persoonlijke presentatie’ veel groter is dan de feitelijke marktcategorie van brillen thans groot is. De bril heeft een ‘share of wallet’ van 2,5% in de markt van persoonlijke presentatie (kleding, sieraden, haarverzorging en dergelijke), terwijl de bril feitelijk een veel grotere rol speelt (misschien wel 25%) in iemands uiterlijk. Dat zou betekenen dat als de bril alleen al haar ‘fair share’ bereiken zou, we het over een vertienvoudiging van de markt hebben. In de patronen die aan- en verkoopgedrag bepalen, zitten onbedoelde en impliciete beperkingen die maken dat er eigenlijk veel te weinig brillen verkocht worden. Als je er achter zouden kunnen komen welke codeonderdelen in de manier, hoe brillen ge- en verkocht worden, onbedoeld beperkend werken op de potentiële behoeften om meer brillen te kopen, zou je in staat moeten kunnen zijn daar wat aan te doen. Bijvoorbeeld: waarom dragen mensen niet verschillende brillen naast elkaar? Een ‘fout’ in de code van de markt schrijft nu voor dat je maar eens in de zoveel jaar een nieuwe bril koopt.

Je kraakt de code door eerst alle impliciete afspraken van hoe de markt in elkaar zit te observeren: het systematisch in kaart brengen van alle stappen in het aan- en verkoopproces, alsook de gehele product-lifecycle en het verdienmodel. Al deze elementen worden samengevoegd tot een beschrijving van de code. Ga dan op zoek naar welke elementen uit de code het grootste effect hebben op de huidige marktdefinitie. De factoren die het meest beperkend zijn, pak je aan om ze te vervangen voor alternatieve handelswijzen. Ooit bleek de potentie van de frisdrankmarkt enorm. Alleen al het direct beschikbaar maken van frisdrank (“within an arm’s reach”), deed de consumptie ervan exploderen. Want de code wilde ervoor dat een glaasje prik alleen in de horeca of bij feestelijke gelegenheid werd gehaald en op de vrijdagavond gedronken werd.

Hans Anders
Er waren eens drie opticiens: Hans, Hans en iemand die niet Hans heette. Alle drie vonden ze dat het anders en beter kon op de Nederlandse brillenmarkt. Ze staken de koppen bij elkaar en Hans Anders was een feit. De brillenketen veroorzaakte een revolutie op de brillen- en later ook op de lenzen- en hoorapparatenmarkt. Doel van Hans is de Nederlandse consument laten kiezen uit een zeer gevarieerd aanbod, degelijk maar modieus en bovendien zeer democratisch geprijsd. Dertig jaar later is deze keten uitgegroeid tot een begrip, waarvan de basiswaarden nog steeds dezelfde zijn. Goed horen, goed zien én er goed uitzien, daar gaat het om bij Hans Anders.

Stel de vraag eens anders: waarom zijn andere monturen zo duur?

Prijsbeleid van Hans
Hierin kwam echter resoluut verandering met het beleid van de nieuwe CEO, Patrick Herman. Patrick is Belg, spreekt vloeiend meerdere talen en heeft een pak internationale ervaring. Sinds 2010 vaart het bedrijf dus een internationale koers. Naast de internationalisering streeft Hans Anders bovendien naar vereenvoudiging in de organisatie en ook op het gebied van onlineverkoop mogen ze niet achterblijven. Mede door de recessie hield de consument zijn hand op de knip en stelt bepaalde uitgaven uit, zoals de aankoop van een bril. De prijspolitiek speelt echter in Hans’ voordeel. Hans speelt in het onderste marktsegment, maar niet ten koste van de kwaliteit en de service. Een bril bij Hans Anders kost al snel de helft 
van een bril in een speciaalzaak. “De consument weet dat Hans een sterke prijzenpolitiek voert, maar is nog niet voldoende op de hoogte van de andere troeven. Hans moet de klanten nog meer overtuigen van hun kwaliteit, degelijkheid, transparantie, eerlijkheid en goede service. Dit heeft Hans in het verleden niet genoeg gecommuniceerd.

Focus blijft echter het prijsbeleid; dat is het DNA van Hans, daar mag niet aan geraakt worden!” Het gekke is dat het idee leeft dat Hans enkel klanten telt in de laagste inkomens. Fout, zo blijkt. In het klantenbestand zitten evengoed mensen die een hogere opleiding genoten hebben. Net zoals in een supermarkt heeft men klanten van allerlei kunne. De brilmonturen van Hans Anders hebben een standaardprijs van 39 euro. Waarom zo goedkoop? “Stel de vraag eens anders: waarom zijn andere monturen zo duur? Concurrerende optiekwinkels beweren dat goedkope monturen van slechte kwaliteit zouden zijn. Dat is natuurlijk onzin, want als je kwalitatief ondermaatse producten verkoopt, blijven je klanten na één keer kopen weg. De klant van vandaag is mondig genoeg om terecht goede kwaliteit te eisen. Hans haalt hun brilmonturen bij dezelfde fabrieken als alle andere brillenverkopers. Onze kwaliteit is dus even goed als die van onze concurrent.” Naast de monturen van 39 euro biedt Hans ook merkenmonturen aan: Pierre Cardin, Nina Ricci, DKNY, Kenzo. Zit hier een strategie achter? “Ja, we missen potentiële klanten die bewust op zoek zijn naar een merkbril. Vandaar onze hernieuwde aanpak. Vooral bij de aankoop van een zonnebril speelt het merk vaak een rol. Een merkbril kost al gauw zo’n 50 euro meer, maar we zetten ze minstens 30 procent goedkoper in de markt”.

Winkelketens en formules
Samenwerking komt in de optiekbranche relatief veel voor. Een deel doet dit via een commercieel samenwerkingsverband dat voor de consument herkenbaar is. De grootste ketens in de branche zijn Pearle, Hans Anders, Eyewish Groeneveld, Het Huis Opticiens en Specsavers. Daarnaast zijn er een aantal inkooporganisaties waarvan Optitrade en Centrop de grootste zijn. Bij onderzoeksbureau Locatus is niet bekend hoeveel optiekbedrijven bij deze organisaties zijn aangesloten.

De optiekbranche
Omzet boven 1 miljard euro, volgens GfK groeide de markt (value) in 2018 met 3,6%. De zelfstandigen plusten 4,7%, de ketens 2,5%. De grootste groei staat op conto van glas en zonnebrillen. De verkoop van monturen steeg vorig jaar met 4% (in volume). De zelfstandige opticiens zijn goed voor 20% daarvan; de ketens voor 80%. De gemiddelde prijs die bij de zelfstandige opticien voor een montuur wordt betaald, daalde in 2018. Hetzelfde geldt voor glas. Bij de zelfstandigen groeide de glasverkoop harder dan bij de ketens. Er was een lichte stijging zichtbaar in enkelvoudig glas. De prijs hiervan is wel gedaald. De prijs van multifocaal glas steeg bij zowel de zelfstandigen als de ketens.

Zonnebrillen
Bij de zonnebrillen zien we een stijgende omzet van 6% tegenover een volumestijging van 2%. Ofwel: er zijn voornamelijk duurdere brillen verkocht. De gemiddelde prijs van een zonnebril (zonder glas op sterkte) bedroeg bij de zelfstandigen € 144,- en bij de ketens € 66,-.

Optometrie
Steeds meer optiekzaken breiden hun terrein uit met optometrie. Deze relatief nieuwe dienst in de optiekbranche is een wetenschap, waarbij aan de hand van metingen afwijkingen aan de ogen geconstateerd kunnen worden. Een optometrist sluit mogelijke medische oorzaken van oogafwijkingen uit en schrijft, zo nodig, corrigerende brillenglazen, contactlenzen of andere optische hulpmiddelen voor. Tevens kan de optometrist visueel therapeutische adviezen en oefeningen geven. Als er een ziekte ten grondslag ligt aan de oorzaak van visuele klachten dan zal de optometrist rapporteren aan c.q. doorverwijzen naar de huis- danwel oogarts. Het beroep van optometrist is sinds 15 november 2000 in Nederland wettelijk erkend en beschermd onder artikel 34 van de wet BIG. In vergelijking met een opticien is de optometrist hoger en breder opgeleid. De optometrist neemt steeds meer taken van de huis- en oogarts over in de eerste lijn van de oogzorg.

In de markt is er een toename van het aantal koopkrachtige tweeverdieners en 50-plussers zichtbaar.

Sterkte/zwakte en kansen!
In de optiekbranche is sprake van toenemende concurrentie door onder andere een stijging van het aantal winkels, de groei van de grote ketens en de opkomst van webwinkels. Er heerst, vooral aan de onderkant van de markt, prijsconcurrentie. Dit wordt mede veroorzaakt door dalende vergoedingen van de zorgverzekeraars. Om de concurrentiepositie te handhaven, is het belangrijk dat gekwalificeerd personeel wordt aangetrokken en behouden. Momenteel is sprake van een tekort aan opticiens. Kansen liggen er op het gebied van samenwerking. Te denken valt aan het gezamenlijk inkopen en het bieden van nazorg. Ook een gezamenlijke marktbewerking in de vorm van bijvoorbeeld actieformules, behoort tot de mogelijkheden om de omzet op peil te houden. In de markt is er een toename van het aantal koopkrachtige tweeverdieners en 50-plussers zichtbaar. Bovendien stijgt door de vergrijzing het aantal gebruikers van optische hulpmiddelen. Er is een toenemend mode- en verzorgingsbewustzijn. Men is op zoek naar exclusiviteit, waardoor de vraag naar kwalitatief hoogstaande optische hulpmiddelen toeneemt. Hierbij blijft de consument prijsbewust. Daarnaast richten steeds meer opticiens zich op de audicienbranche (gehoortoestellen), deze branche heeft inmiddels een behoorlijke omvang en groeit nog steeds, mede veroorzaakt door de vergrijzing in Nederland en door de gehoorschade die steeds meer jongeren oplopen.

En e-commerce?
Contactlenzen worden vaker via internet gekocht. De groei van de verkoop via webwinkels neemt de laatste jaren toe. Internet wordt bij aanschaf van een bril vaak ter oriëntatie geraadpleegd, maar de daadwerkelijke aanschaf geschiedt toch meestal in de winkel. Vanwege de behoefte aan maatwerk en advies, speelt e- commerce nog een bescheiden rol. Deze rol zal de komende jaren echter wel gaan toenemen. Er zijn steeds meer nieuwe toepassingen mogelijk, zoals het tonen van verschillende monturen op het eigen gezicht. Om de slag niet te missen, is het verstandig zowel het online- als het offline-winkelkanaal te integreren.

Brillen24.nl
Op ReviewEerst staat een recensie over Brillen24. De recensente kocht een nieuwe bril. Om kosten te besparen besloot zij dat te doen bij Brillen24.nl die brillen verkoopt voor maar 39 euro! Zij klikte op ‘Damesbrillen’. Na veel rondkijken en wikken en wegen koos zij voor het model Brooklyn. Het grote nadeel van online een bril uitzoeken, is natuurlijk dat het lastig is om te zien of een bril je goed staat. Maar Brillen24 biedt hiervoor twee goede mogelijkheden: Je klikt op ‘proberen’ en dan zie je de foto op een model. Je kunt bovendien kiezen uit diverse modellen. Maar beter nog is de mogelijkheid de bril zélf te passen met behulp van een webcam.

Bril kopen bij Brillen24
Zij meende dat het Brooklyn model haar wel goed stond. En besloot hem te kopen. Ook vanwege de eenmalige mogelijkheid een bril terug te sturen, en je geld terug te krijgen. Zij vond dat het proberen waard. Dus deed zij hem in haar winkelmandje. Vervolgens kon zij zelf de sterkte e.d. opgeven. Brillen24.nl wil weten: de ‘sfeer’, Cilinder en As. Gelukkig had zij die informatie een keer opgevraagd bij Specsavers, waar zij haar inmiddels kapotte bril had gekocht. Ook de pupilafstand moet je opgeven. Die had zij helaas niet. Maar brillen24 biedt de mogelijkheid opnieuw gebruik te maken van hun webcam, om de pupilafstand zo door te geven. Je zit dan wel een beetje voor gek, want je moet een bankpas voor je voorhoofd houden. Je hebt wel een beetje het gevoel dat je aan Bananasplit meedeed.

De pupilafstand bepalen
De focus van opticiens moet ook van bricks naar clicks! Een bril afrekenen bij Brillen24.nl nadat alle technische informatie op orde was, kreeg zij het totaalbedrag te zien. Dat was helaas wel iets meer dan de beloofde 39,-. Er kwamen nog 5,- voor de verzending en BTW kosten bij. In totaal kostte de bril 44,-. Nog steeds een schijntje vergeleken met een bril bij de Specsavers of zelfs bij Hans Anders. Je kunt op 4 manieren betalen bij Brillen24: met creditcard, Paypal, bank- overschrijving of Via iDeal.

De bril!
Vol verwachting klopte haar hart! De bril was keurig verpakt in een klein langwerpig doosje. De bril zelf zat nog weer in een brillendoos, met brillenschoonmaak doekje. Alles klopte. Maar toen zij de bril opzette, zag ze weliswaar prima, maar hij was te groot voor haar gezicht! En de poten achter de oren waren nog niet afgesteld. Hoewel haar zicht echt prima was, was het probleem simpelweg dat de bril niet goed paste. Helaas moest ze dus gebruik maken van de eenmalige mogelijkheid een bril terug te sturen. Brillen24 biedt namelijk een eenmalige ‘100% tevreden of geld terug’ garantie. Je moet dan wel binnen 30 dagen vanaf de ontvangstdatum, je bril terug sturen. En dat kan zelfs gratis als je het via een Kiala punt doet. Je moet hiervoor wel een mailtje sturen naar Brillen24 met de reden dat je de bril terugstuurt. Vervolgens sturen zij je een pdf van de bon die je er bij moet doen, braaf gedaan, en kreeg dezelfde dag nog de bon.

Conclusie over Brillen24.nl
De service van Brillen24.nl is uitstekend, en hun brillen zijn echt heel goedkoop. Omdat het bij Brillen24.nl niet lukte, heeft zij uiteindelijk een nieuwe bril moeten kopen bij Specsavers voor 199,-. Flink wat duurder dus dan de bril van Brillen24.nl. Als de bril onverhoopt niet past, is het geen probleem die een keer terug te sturen. Je krijgt netjes je geld terug. Op basis van haar ervaring is het grootste bezwaar tegen Brillen24.nl simpelweg dat het lastig is om te zien of een bril je wel goed past en staat. Ik dacht dat het model dat zij uitzocht prima zat, maar in de praktijk was dit niet het geval. Dat is dan ook de enige reden dat zij de bril terugstuurde. Zij zag er wel goed mee. Ook een nadeel is dat de poten van de bril nog niet zijn afgesteld! Je moet met een bril van Brillen24.nl dus waarschijnlijk nog wel even naar een brillenzaak, om de poten goed te zetten. Vraag wel van te voren bij een opticien de gegevens van je ogen op: sfeer, cilinder, as en pupilafstand. En zorg dat je een bankpas bij de hand hebt, als je de pupilafstand niet weet. Houdt rekening met wat extra kosten: verzending en BTW. Maar je kunt eenmalig kosteloos een bril terugsturen als hij tegenvalt. Brillen24.nl zal ongetwijfeld de problemen uit deze evaluatie verder doormanagen, zodat de “bricks” er een geduchte concurrent op het web bij gaan krijgen.

Elk idee begint met een probleem

In de US heb je WarbyParker.com!
Warby Parker werd opgericht met een rebelse geest en een verheven doel: designer brillen bieden tegen een revolutionaire prijs, als een sociaal-bewuste onderneming. Elk idee begint met een probleem. Het idee van Warby Parker was simpel: glazen zijn te duur. Als student verloor een van hen zijn bril op een trektocht. De kosten om die te vervangen was zo hoog dat hij het eerste semester van de graduate school zonder bril rondliep, en maar loensen en klagen. De rest van de studenten hadden soortgelijke ervaringen, ze waren verbaasd hoe moeilijk het was om een paar grote monturen te vinden die hun portemonnee leeg at. Maar wat waren de opties? Er blijkt een eenvoudige verklaring daarvoor te zijn: de brillen industrie wordt gedomineerd door de onderneming Essilor die in staat is om de prijzen kunstmatig hoog te houden, terwijl zij enorme winsten boekt omdat consumenten geen andere opties hebben. Daarom begonnen wij bij Warby Parker, een alternatief te creëren. Door het omzeilen van de traditionele kanalen, het ontwerpen van een bril in eigen huis, en door directe interactie met klanten, zijn ze in staat om een hogere kwaliteit, beter uitziende brillen te leveren tegen een fractie van de prijs. Warby Parker is van mening dat het kopen van een bril gemakkelijk en leuk moet zijn. Het moet je gelukkig maken en er goed uitzien, met nog wat geld in je zak.

Essilor is wereldmarktleider
Essilor International is in 1972 ontstaan uit een fusie tussen de twee Franse optische bedrijven Essel en Silor. Essilor International is actief in meer dan 100 landen en telt wereldwijd ongeveer 50.000 medewerkers. De productie vindt plaats in 19 fabrieken en ruim 390 receptslijperijen en inslijpateliers. Bovendien zijn er 3 Research & Development (R&D) centra, waar voortdurend wordt gewerkt aan vernieuwing en verbetering van de producten. In 2009 vierde Varilux haar 50-jarig jubileum! Het multifocale brillenglas werd 50 jaar daarvoor uitgevonden door Essilor. Varilux was het eerste multifocale glas ter wereld waardoor gemakkelijk en goed, van dichtbij tot veraf, kon worden gekeken zonder hinderlijke overgangen. Ondertussen zijn er verschillende varianten op de markt gekomen, afgeleid van het originele Varilux-design. Het Varilux glas is echter nog steeds niet geëvenaard. In 2012 is de innovatieve Varilux S-series range geïntroduceerd. Innovatie is de kern van Essilor’s strategie. In 2012 is Essilor als 28e geplaatst door Forbes magazine in 
de top 100-lijst van meest innovatieve bedrijven wereldwijd. In 2013 betreedt Essilor ook de Global top 100-lijst van meest duurzame bedrijven wereldwijd. Essilor neemt de 70ste plaats in. Dat is tevens de achtste plek van bedrijven in zijn sector, de gezondheidszorg.

Sociaal bewust wordt ingevuld door gratis brillen!
Warby Parker vindt dat iedereen het recht heeft om goed te zien! Bijna een miljard mensen wereldwijd hebben geen toegang tot een bril, wat betekent dat 15% van de wereldbevolking niet effectief kan leren of werken. De partij die dit probleem kan verhelpen is Warby Parker, als partner van non-profitorganisaties zoals VisionSpring, die ervoor zorgt dat voor elke bril die door hen wordt verkocht, er gratis een wordt uitgedeeld aan iemand in nood. Het concept is niet ingewikkeld. Voor consumenten betekent dat: goede brillen, met een verantwoord resultaat. En ze sturen je 5 verschillende op maat gemaakte brillen, waardoor je thuis kunt kiezen, om daarna de niet gekozen 4 brillen retour te sturen. Misschien ook een idee voor Brillen24.nl om hun concept sterker te maken?

 

Bronnen: Prof. Dr. Carel Hoying van Radboudumc Nijmegen, NU.nl, Marketing on line, Zienrs, Brillen24.nl, RetailDetail.be, HBD.nl, Locatus, NIVO, Q&A, Rubicon.nl, Hans Anders, GfK, Essilor International, ReviewEerst.nl en Trouw Rianne Oosterom.

Tag:Marktaandeel, Concurrentie

  • Share:
author avatar
Ger Hofstee
    Oprichter en academic director van de VvAA Business School, doceert Marketing aan de EuroMBA van IAE in Aix en Provence et Marseille en is auteur van onder andere “Master in Marketing” en “World Mega Trends”.De VvAA Business School helpt jou graag om de bedrijfskundige kwaliteit van jouw (zorg)businessplan te versterken. Wij nodigen je uit gebruik te maken van de unieke mogelijkheid voor een gratis consult op jouw strategische business vraagstuk. Maak vrijblijvend een afspraak op www.vvaabusinessschool.nl/afspraak of stuur een e-mail naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

    Previous post

    Continue onvoorspelbaarheid
    15 juli 2020

    Next post

    Bricks & Clicks: meer partners én meer consumenten bij Zalando
    16 augustus 2020

    You may also like

    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23 februari, 2021
    Coronavirus Colleges online
    COVID-19 – Online colleges tot 1 maart
    3 februari, 2021
    COVID-19
    COVID-19 – Online colleges tot 8 februari
    20 januari, 2021

    Download de studiegids van de VvAA Business School

     

    Laatste berichten

    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23feb2021
    Coronavirus Colleges online
    COVID-19 – Online colleges tot 1 maart
    03feb2021
    Deep Medicine - Eric Topol
    ‘Deep Medicine’
    01feb2021

    Direct naar

    • Bedrijfskunde in de zorg
    • Master of Business Administration (MBA)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verander management

    VvAA Business School

    Al sinds 2013 is de VvAA Business School dé Business School voor de Nederlandse gezondheidszorg met programma’s voor medisch specialisten en zorgprofessionals.

    Dit doen wij vanuit de unieke combinatie van relevante theorie, directe toepasbaarheid en persoonlijke ontwikkeling.

    Keurmerk crkbo

     

     

    Opleidingen

    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • Verandermanagement (masterclass)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • Masterclass ‘Digitalisering+ in de zorg’

    Contact

    VvAA Business School

    Slot Zeist

    Zinzendorflaan 1

    3703 CE Zeist


    +31 (0)30 227 17 63

    info@vvaabusinessschool.nl

    Direct naar

    • Over de VvAA Business School
    • Studiegids
    • Faculteit
    • Informatieavond
    • Nieuws
    • Examencommissie
    • Masterclasses
    • Contact
    • Route en parkeren
    • Nieuwsbrief

    Accreditaties

    VvAA Business School is gelieerd aan VvAA

    Algemene Voorwaarden       Privacybeleid        Cookiebeleid        Disclaimer

    Meer informatie over het Business Administration programma?

    Kom naar onze informatieavond!

    Meld je hier aan

     

    Ontvang gratis jouw Studiegids

    Studiegids VvAA Business School 2021

      Speciaal voor de zorg

      Praktijkgericht en zeer toepasbaar

      Persoonlijke begeleiding

    Meer informatie over het programma, de aanpak en wat het je oplevert.
    Direct in je mailbox!

    • Hoe gaat VvAA met uw persoonsgegevens om?

     

    ×