Real Madrid, PSV én St. Anna Ziekenhuis
Real Madrid mag zich na twee jaar weer de waardevolste voetbalclub ter wereld noemen. ‘De Koninklijke’ lost Manchester United na twee jaar af op de lijst van het Amerikaanse zakenblad Forbes.
Real, dat van 2013 tot en met 2016 ook al de ‘duurste’ voetbalclub ter wereld was, vertegenwoordigt volgens Forbes een waarde van 3,81 miljard euro. De top drie wordt gecompleteerd door FC Barcelona (3,61 miljard euro) en United (3,42 miljard euro). De afgelopen twee jaar werd Real op de lijst afgetroefd door United, dat in vergelijking met 2018 een fractie in waarde is gedaald en nu dus de op 2 na waardevolste voetbalclub is.
De top 10 van voetbalclubs wordt achter Real, Barcelona en United gecompleteerd door Bayern München, Manchester City, Chelsea, Arsenal, Liverpool, Tottenham Hotspur en Juventus. Op de volledige lijst van sportclubs is de eerste plaats opnieuw voor de Dallas Cowboys. Deze NFL-club vertegenwoordigt een waarde van bijna 4,5 miljard euro. Real Madrid moet op die lijst ook de New York Yankees (4,13 miljard euro) uit de MLB voor zich dulden.
Real, Barcelona en United zijn net als vorig jaar de enige 3 voetbalclubs in de top 10, die verder bestaat uit de New York Knicks (NBA), de New England Patriots (NFL), de Los Angeles Lakers (NBA), de Golden State Warriors (NBA) en de New York Giants (NFL).
De 30 rijkste voetbalclubs ter wereld!
Er gaat steeds meer geld om in het voetbal. De gezamenlijke omzet van de 20 rijkste clubs in Europa steeg in het seizoen 2017/2018 naar €8,3 miljard. Real Madrid lost dus Manchester United af als ‘koploper ook in de Deloitte Football Money League. Nederlandse clubs zijn niet te vinden in de top 30, waar een inkomen van minimaal €150 miljoen voor is vereist. De lijst wordt samengesteld op basis van de mogelijkheid om omzet te genereren uit wedstrijdkaarten, hospitality, uitzendrechten, sponsorships, merchandising en andere commerciële activiteiten.
Dankzij de sportieve successen in Europa is Real Madrid weer de rijkste voetbalclub ter wereld. De Spaanse Champions League-winnaar genereerde het afgelopen seizoen in totaal ruim €750 miljoen aan inkomsten. Op commercieel gebied is Real nu de meest succesvolle voetbalclub ter wereld. Dankzij een stijging in zowel sponsorinkomsten als de verkoop van merchandise en succesvolle trips naar het buitenland ter voorbereiding op een nieuw seizoen haalde de club maar liefst €356,2 miljoen van haar inkomsten uit commerciële activiteiten; 47% van het totaal.
De ‘Koninklijke’ blijft de concurrentie ruim voor. FC Barcelona bezet plek twee met een omzet van €690,4 miljoen. De Catalanen, die Frenkie de Jong de duurste Nederlandse voetballer aller tijden maakten, zullen dankzij twee nieuwe sponsordeals (met Nike en Beko) en de plannen voor de renovatie van het stadion Camp Nou de komende jaren de aanval openen op Real Madrid.
United zakt
Manchester United zakt dit jaar van de eerste naar de derde plaats. De Engelse topclub zag de inkomsten met ‘maar’ 2% groeien, het laagste van alle clubs in de top vijf. De ‘Red Devils’ voelen de matige sportieve prestaties van de afgelopen jaren in hun portemonnee. Alleen goede resultaten in zowel de Champions Leaugue als de Premier League kunnen de inkomsten van €666 miljoen explosief doen stijgen. De top van de Deloitte Money League wordt gecompleteerd door Bayern München (€629,2 miljoen) en Manchester City (€568,4 miljoen).
‘Big five’
De top 20 bestaat nu uit maar liefst 9 Premier League-clubs, 4 clubs uit Italië, 3 clubs uit Spanje, 3 clubs uit Duitsland, en één uit Frankrijk. Wederom staan er alleen maar clubs uit de ‘traditionele top 5’ in de lijst. Kijken we naar de top 30, dan zien we ook clubs uit Rusland (Zenit Sint-Petersburg), Turkije (Besiktas) en Portugal (Benfica).
Nederland
Benfica is de hekkensluiter van de lijst met een omzet van €150,7 miljoen. Feyenoord was in het seizoen 2017/2018 de club met de hoogste omzet in Nederland: €99,4 miljoen. Ajax volgde met €92 miljoen en PSV met €62 miljoen. Voor dit seizoen verwachten Ajax en PSV een omzet van boven de honderd miljoen euro te genereren, dankzij de extra inkomsten uit de Champions League. Voor Nederlandse clubs is deelname aan het miljardenbal cruciaal om te kunnen concurreren met de rijkste clubs in Europa.
Social media
Anno 2019 is de aanwezigheid van clubs op social media natuurlijk ook een belangrijke waarde voor nieuwe sponsors. Real is ook op social media de grootste club ter wereld met in totaal 207,8 miljoen volgers. Barcelona volgt hier eveneens op gepaste afstand met 195,5 miljoen volgers, voor Manchester United (117,2 miljoen), Chelsea (74,4 miljoen) en Bayern München (68,9 miljoen). Over engagement wordt overigens nog niets gemeld.
PSV en St. Anna Ziekenhuis werken aan hun Sports Performance Center
Een uniek concept gericht op blessurepreventie, prestatieverbetering en sportmedische innovatie. Via de topsport komt de kennis die straks in het complex op De Herdgang wordt vergaard, beschikbaar voor iedereen in de regio. ‘Topsporters, hobbysporters, maar ook het bedrijfsleven zullen van dit initiatief profiteren’, aldus algemeen directeur Toon Gerbrands van PSV.
Meerwaarde voor PSV
PSV ziet een Sports Performance Center als een zeer waardevolle toevoeging aan de vervolmaking van trainingscomplex De Herdgang, maar zeker ook als een meerwaarde voor de hele regio. “Wij zijn altijd op zoek naar die paar %jes winst en innovatie is een kernwaarde van PSV. Daarnaast zijn wij ons zeer bewust van onze rol binnen de regio”, vertelt Gerbrands. “We leveren graag een bijdrage aan het verhogen van de vitaliteit in ons achterland. Binnen dit centrum gaan we samen met St. Anna fors inzetten op sportinnovatie en baanbrekend onderzoek. De kennis die we daar opdoen zal de topsport verder brengen en vervolgens ook de ‘gewone’ sportliefhebbers, maar ook het bedrijfsleven in de regio. Zij zullen massaal profiteren van hetgeen we op De Herdgang straks ontwikkelen.”
St. Anna adverteert op de boarding van PSV
Ingrid Wolf, voorzitter raad van bestuur van de St. Anna Zorggroep, beaamt dit. “Al bijna 50 jaar zijn wij als Zorggroep betrokken bij PSV. Als medisch partner werken wij intensief samen aan de gezondheid van de spelers. Met dit initiatief verdiepen en verbreden wij onze samenwerking en bundelen wij onze krachten op het gebied van sportgezondheid en prestatieverbetering ten behoeve van alle sporters.” Ook Wart van Zoest, medisch manager TopSupport en hoofd medische staf van PSV ondersteunt het plan. “Ik zie een dergelijk Center als een prachtige aanvulling op TopSupport, het medisch sportgezondheidscentrum van de St. Anna Zorggroep. Het biedt echt kansen om onze kennis en ervaring over sporters en hun sportfitheid uit te breiden. Daarnaast is het een geweldige impuls voor de Herdgang op het gebied van sportinnovaties in de volle breedte.”
Feyenoord, Vitesse en sc Heerenveen zien verkoop seizoenkaarten dalen
De seizoenkaartverkoop in de Eredivisie is voor komend seizoen zo goed als onveranderd gebleven ten opzichte van vorig jaar. Alleen Feyenoord, Vitesse en sc Heerenveen hebben de verkoop zien dalen, maar clubs als FC Utrecht, Heracles Almelo en Fortuna Sittard wisten er juist meer te verkopen. Dit blijkt uit een rondgang van NU.nl langs de Eredivisieclubs. Vaak lopen de verkopen in de loop van het jaar nog iets op. Zo is er na de start van de competitie vaak nog een kleine piek in de verkopen.
Exclusief de gepromoveerde clubs RKC Waalwijk, Sparta Rotterdam en FC Twente zijn er 184.800 seizoenkaarten verkocht voor de eerste competitiewedstrijd van het komende seizoen. Vorig jaar stond de teller op 184.400. Bij FC Utrecht steeg de verkoop van 8.671 naar 9.356, een stijging van 7,9%. Bij Fortuna Sittard steeg de verkkop met 7,8% naar 4.820.
RKC Waalwijk grootste stijger
Sc Heerenveen zag de verkoop het meeste dalen: met ruim 8%. Vorig seizoen verkocht de Friese club twaalfduizend seizoenkaarten, nu staat de teller op elfduizend. Bij Feyenoord daalde de verkoop van 32.000 naar 31.000, een afname van ruim 3%. Vitesse heeft zo’n 9.500 seizoenkaarten verkocht. Enkele honderden minder dan vorig jaar. Grootste stijger is RKC Waalwijk. Dank de promotie naar de Eredivisie verdrievoudigde de verkoop van seizoenkaarten bijna, van elfhonderd vorig jaar naar 3.230 dit jaar.
Ook Sparta profiteert
Ook Sparta Rotterdam profiteerde van de promotie naar het hoogste niveau. De seizoenkaartverkoop steeg met ruim 40% van 5.229 kaarten naar 7.512 kaarten. FC Twente, ook gepromoveerd uit de Keuken Kampioen Divisie, zag de verkoop met 8% stijgen. Bij Ajax zijn met 42.000 de meeste seizoenkaarten verkocht. Feyenoord staat op twee en PSV volgt met 28.000. FC Twente en sc Heerenveen staan op plek vier en vijf, gevolgd door PEC Zwolle met elfduizend verkochte seizoenkaarten.
Bronnen: Wikipedia, NU.nl, Forbes, Sportnext, Deloitte Football Money League, YouTube, Localfocus, Wilbert Zuil, Pro Shots, Toon Gerbrands van PSV en Ingrid Wolf van St.Anna Zorggroep.