Start met ‘AI mét de mens’!
Veel mensen beschouwen kunstmatige intelligentie (AI) als een volledig geautomatiseerd proces zonder menselijke inbreng, maar veel van de gegevens die door AI-systemen worden gebruikt en veel van de manieren waarop deze systemen worden ingezet, zijn afhankelijk van menselijke inbreng. Sterker nog, ondanks de angst dat AI de mens op de digitale werkplek zal gaan vervangen, is de kans groter dat mensen met machines gaan samenwerken.
AI vergroot de menselijke intelligentie
Mensen en machines betreden een nieuw tijdperk van leren, waarin AI de gewone intelligentie vergroot en mensen helpt hun volledige potentieel te realiseren, volgens Deepak Agarwal, hoofd van de afdeling machine learning en AI van LinkedIn. “Neem het voorbeeld van profielgegevens”, zei hij. Op een fundamenteel niveau worden bijna alle ledengegevens van LinkedIn gegenereerd door de leden zelf. Als gevolg hiervan kan één bedrijf een vacature hebben met de naam ‘senior software engineer’, terwijl bij een ander bedrijf dezelfde rol de titel ‘hoofd-ontwikkelaar’ mee geeft. Vermenigvuldig dit met miljoenen ledenprofielen van Linkedin en het wordt duidelijk dat ontsluiting een goede zoekopdracht vraagt. En dat vraagt om ervaring van recruiters, bij wie al deze verschillende functietitels langs komen.
Het standaardiseren van die gegevens op een manier die AI-systemen kunnen begrijpen, is een belangrijke eerste stap in het creëren van een goede zoekervaring, en die standaardisatie omvat zowel menselijke als machine-inspanningen. “We hebben taxonomen die taxonomieën van titels maken en machineleermodellen gebruiken (LSTM-modellen, andere soorten neurale netwerken) die vervolgens wijzen op manieren waarop titels verwant zijn. Door deze relaties te begrijpen, kunnen we verdere vaardigheden van een profiel afleiden die verder zullen gaan dan wat op het profiel staat, “zei Agarwal van LinkedIn.
AI is een actieprogramma
Zelfs de term AI, die het afgelopen jaar een van de belangrijkste modewoorden was, zal evolueren van ‘hot topic’ naar een bruikbare tool, volgens Ben Carlson, CEO en mede-oprichter van Fizziology. Als onderdeel van deze evolutie zien we dat merken menselijke intelligentie toevoegen aan AI om deze meer toepasbaar en bruikbaarder te maken voor specifieke bedrijfsdoelen. Hoewel AI krachtig is voor onbewerkte gegevensanalyse, kan menselijke intelligentie – toegepast na AI – de context bieden die nodig is voor relevantie. Hij noemt het voorbeeld van een onderzoek dat het bedrijf uitvoerde over de reacties op Colin Kaepernick als het nieuwste gezicht van Nike. Er waren meer dan 3 miljoen vermeldingen van het Nike merk op Twitter tijdens de eerste dag van die campagne. Terwijl het nieuws over boycots van het merk, brandende- en vernietigde koopwaar de krantenkoppen bereikte, maakten die gesprekken slechts 3 procent uit van de dag van de aankondiging en minder dan 1 procent van de vermeldingen gedurende de week na de aankondiging.
“Terwijl AI de vermeldingen van Kaepernick verzamelde van sociale media, had het een mens nodig om de echte merkimpact te begrijpen, contextualiserende factoren variërend van bots die het gesprek probeerden te beïnvloeden tot seizoenstrends in sociale vermeldingen,” zei hij. “Om marketingdoelen te bereiken, zullen AI en menselijke intelligentie een winnende combinatie worden in 2019.”
Hoe mensen omgaan met AI
Pete Sena, CEO van Digital Marketing Agency Digital Surgeons, stelt dat het met het snel evoluerende technologische landschap van cruciaal belang is dat we een beter begrip krijgen van hoe mensen zich nu en in de toekomst in verbinding zullen stellen met AI. Bij Digital Surgeons definiëren ze AI als toegevoegde intelligentie in plaats van kunstmatige intelligentie, omdat Sena zei dat ze niet geloven dat de machine-technologie dat bewuste niveau heeft bereikt. Machines werden eerst gemaakt om een menselijk brein te repliceren – ze missen echter nog steeds emotionele intelligentie.
Ironisch genoeg zal creativiteit / mensgerichte activiteit een hoofdrol spelen in de toekomst van bedrijven die AI gebruiken, menselijke emotie en menselijke logica moeten centraal staan. Het is cruciaal dat de CIO de cultuur en capaciteiten van hun team begrijpt in termen van hun vermogen om zelflerend te zijn en zich voortdurend te ontwikkelen en evolueren.
Emotionele intelligentie is slechts een onderdeel van de vele overwegingen die een CIO moet afwegen bij het evalueren van zijn/haar team. “Op het hoogste niveau moeten CIO’s de capaciteiten van hun personeel in termen van gedragsdenkers kunnen begrijpen. Ik geloof dat de toekomst niet ligt bij ingenieurs en programmeurs, maar in handen van psychologen en antropologen die de mogelijkheid hebben om een emotioneel niveau te brengen in de technologie. Men moet de machines begrijpen, of beheersen“ zei hij.
In dit opzicht is natuurlijke taalverwerking (NLP) een kritische vaardigheid om te beschikken over menselijk georiënteerde inzichten, zoals de ontwikkeling van beslissingsbomen, zodat mensen gegevens effectief kunnen visualiseren en structureren, wat van groot belang is voor het succes van het team. NLP gaat over het veranderen van taal in acties en het creëren van teams die zowel psychologie als taal kunnen begrijpen. Mensen moeten zowel de poortwachter als de vertaler zijn tussen de klant en de machines. Slimme creatieve mensen die communiceren met machines is uiteindelijk wat concurrentievoordeel zal opleveren. In praktische termen zei Yu-Kai Ng CIO op TransPerfect dat dit veel bedrijven ertoe heeft aangezet AI te bouwen om mensen in hun dagelijks leven te helpen. Grote AI-platforms zoals Alexa, Bixby, Cortana, Google Assistant en Siri worden vaak gebruikt om nummers af te spelen, naar het nieuws te luisteren, de tijd te controleren, alarmen in te stellen en moppen te vertellen. Deze platforms evolueren met alle productontwikkeling en gegevens die aan hen worden gegeven om ze nuttiger, persoonlijker en socialer te maken.
“Naarmate de rijpingstijd van AI voortschrijdt, zullen we de vruchten blijven plukken tot een punt waarop we ze niet meer herkennen of toeschrijven aan AI ontwikkeling.”, zei hij. “Veel gebruikte navigatietoepassingen hebben aanzienlijke investeringen in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie met hun oorspronkelijke doel om ons van punt A naar punt B te brengen, aanbevelingen rond die locaties te doen of ons op een alternatieve route te brengen als gevolg van een ongeval dat zich net heeft voorgedaan.
Kunstmatige intelligentie gaat voorbij het noviteitenstadium naar praktische werkplektoepassing, meer menselijk. Hij voegde toe dat in de vertaalindustrie AI een belangrijke rol speelt in de technologie voor automatische vertaling. AI is momenteel niet zo nauwkeurig als een menselijke vertaler, maar het kan helpen het vertaalproces te versnellen door het bewerken en beoordelen door een menselijke vertaler om de inhoud nauwkeurig te bewerken. Volgens Brian Jessup, directeur van AI-producten bij Yembo, zullen mensen meer menselijk kunnen zijn mét AI. De huidige status van AI is dat het kan worden getraind om repetitieve dingen te doen die als eentonig kunnen worden beschouwd, maar AI worstelt om snel een situatie te creëren of aan te passen aan een situatie die niet uitgebreid is bekeken. Mensen zullen communiceren met AI, zei hij, via de typische middelen waarmee we momenteel communiceren met software, maar AI zal het zware werk van de repetitieve taken doen. Hij noemt het voorbeeld van de service aan klanten zoals AI die een inventarislijst voor de verzekeringsmaatschappij maakt door het bekijken van een video van ‘n woonkamer, de menselijke agent wordt vrij gemaakt van administratief werk om met de klant te communiceren en om te gaan met de speciale eenmalige maatwerk vragen rond de behoeften van de klant.
“Uiteindelijk zal dit ertoe leiden dat mensen meer tijd beschikbaar hebben voor hun empathische rol in de omgang met klanten dan voorheen, terwijl AI ons verlost van onze saaie taken, “zei hij. Mensen zijn bang dat automatisering menselijke posities zal vervangen. Dit is een realiteit, maar als je kijkt naar de laatste 100 jaar van evolutie in productie-automatisering, dan zie je dat automatisering vervelende, gevaarlijke en weinig bekwame banen vervangt en plaats maakt voor een groter aantal geschoolde functies die de waarde van het personeel verhogen in plaats van verminderen. In deze huidige fase van deze evolutie is angst gebaseerd op het idee dat AI mensen zal weg laten vallen, zei Ben Schrauwen, CTO van Oqton. Maar hij concludeerde dat automatisering het meest effectief is wanneer AI-technologie wordt gecombineerd met menselijk acteren, niet met het vervangen.
Mensen zijn in staat om creatieve en complexe afwegingsbeslissingen te nemen op manieren die AI eenvoudig niet kan, ondanks de sciencefiction. Automatisering kan bekwame ingenieurs in staat stellen betere en beter onderbouwde beslissingen te nemen door verzamelde gegevens van de gehele productieomgeving samen te voegen op een manier die mensen nooit zouden kunnen. “Ik geloof dat deze technologie ongelooflijk krachtig zal zijn wanneer mensen deze gebruiken om de kwaliteit van besluitvorming te vergroten, in plaats van die alleen van AI te verwachten,” zei hij.
Bewerking van het artikel van David Roe van 14 november 2018 op CMSWire Today