• Informatie avond
  • Opleidingen
    • Magister Business Administration
    • Pre-master ‘Bedrijfskunde in de Zorg’
    • Post-HBO ‘Marketing in de Zorg’
    • New normal in strategy
    • Change management
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Big data
    • Artificial Intelligence
    • Open Huis College – Ontwikkelingen in de zorgmarkt
    • eHealth en mHealth
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blog
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Raad van Advies
    • Inloggen EBSCO
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen
Dé Business School van de Nederlandse gezondheidszorg
VvAA Business SchoolVvAA Business School
  • Informatie avond
  • Opleidingen
    • Magister Business Administration
    • Pre-master ‘Bedrijfskunde in de Zorg’
    • Post-HBO ‘Marketing in de Zorg’
    • New normal in strategy
    • Change management
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Big data
    • Artificial Intelligence
    • Open Huis College – Ontwikkelingen in de zorgmarkt
    • eHealth en mHealth
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blog
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Raad van Advies
    • Inloggen EBSCO
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen

Blog

  • Home
  • Blog
  • Blog
  • Teladoc, de nieuwe Uber?

Teladoc, de nieuwe Uber?

  • Gepubliceerd door Ger Hofstee
  • Categorieën Blog
  • Datum 13 maart 2017
  • Reacties 0 Reacties
Teladoc, de nieuwe Uber?

Telezorg

Vandaag de dag zijn er in de US meer mensen die thuiswerken, thuiswinkelen en zelfs de dokter bezoeken vanuit huis. Vorig jaar werden meer dan een miljoen mensen zo behandeld, met het comfort van hun eigen bank. En dus niet meer in de wachtkamer wachten met een trieste collectie tijdschriften. Deze vorm wordt telezorg genoemd en wordt gezien als een van de belangrijkste manieren om zorgconsumenten te behandelen, die steeds verder moeten reizen door de toenemende concentratie van het aantal ziekenhuizen. Ook voor de 20 miljoen nieuwe patiënten die door de Affordable Care Act van Obama in de gezondheidszorg zijn gebracht. De waarde van Telezorg is gebaseerd op de vooronderstelling dat patiënten Telezorg opties zullen gaan gebruiken in plaats van naar de huisarts of de spoedeisende hulp te gaan. Maar uit een nieuwe studie blijkt dat mensen de Telezorg-arts als aanvulling op persoonlijke bezoeken zien en niet als vervanging. En het resultaat van deze vorm van Uberization van de gezondheidszorg in de US is een toename van de totale kosten.

Teladoc’s praktijk case

In april 2012 startte de nieuwe Teladoc activiteit van verzekeringsbedrijf Blue Shield of California met telezorg voor hun 300.000 verzekerings klanten. Ieder Teladoc bezoek kost de zorgconsument slechts 5 dollar. In de anderhalf jaar daarna kregen 2.943 klanten een luchtweginfectie waarvan tweederde van de klanten meteen naar de dokter ging. De andere eenderde, pakte de telefoon om de “direct-to-consumer doctor” van TelaDoc te bellen. Dit leek oorspronkelijk goed nieuws omdat met behulp van TelaDoc de kosten van de gemiddelde bronchitis, doordat voor patiënten onnodige evaluatie en beeldvorming werden vermeden. Maar toen de onderzoekers van RAND, een openbare denktank, keken naar de vraag of deze gesprekken persoonlijke bezoeken over die 18 maanden vervingen, vonden zij dat dat in minder dan 12% van de gevallen was gebeurd. Op de lange termijn, waren de kosten slechts $ 45 per TelaDoc patiënt. Ze waren niet minder vaak naar de dokter gegaan. “Als je het gemakkelijker maakt toegang te krijgen tot de dokter, zullen mensen het zeker gaan gebruiken” zei Lori Uscher-Pines, een van de auteurs van het paper van RAND’s, gepubliceerd in Health Affairs. Maar die lagere drempel betekent dat mensen dat gaan gebruiken als een add-on service.

Teladoc als extra zorgservice

Patiënten zien telezorg niet als een vervangende zorg maar op de top van hun normale gezondheidszorg gebruik. En voegen daardoor kosten toe aan een reeds overbelast systeem van gezondheidszorg. RAND vond dat patiënten die gebruik maakten van TelaDoc, jonger, gezonder, tech-savvy stedelingen waren en niet de landelijke en oudere populatie. En omdat de dienst ook plaatsvindt buiten de normale gezondheidszorg openingstijden, hebben dienstdoende Teladoc artsen, aan de andere kant van de lijn, meestal geen toegang tot medische dossiers van elke patiënt, en dus ook niet tot de geschiedenis van de patiënt.

Conclusie

“Telehealth moet volledig worden geïntegreerd in een totaal zorgsysteem”, zegt Mario Gutierrez, directeur van het Center for Connected Health Policy. “Het kan moeilijk of-line. Hij zou graag telezorg zien weg bewegen van het “gemak” model. In plaats daarvan ziet hij een enorme kans om telezorg te gebruiken om chronische zieken te managen en mensen te betrekken bij de preventieve zorg. Dat betekent dat de zorg deze telezorgdienst als een essentiële dienst omarmt, niet als een add-on. Een aantal instellingen in de US zijn hierop ingesprongen, zoals de Veterans Administration, die heeft ziekenhuisopnames van chronisch zieken zien verminderden met 20% en de kosten van haar patiënten zijn $1600 per jaar gedaald door haar telehealth programma. En in de wereld van de particuliere gezondheidszorg heeft Kaiser Permanente vorig jaar meer dan de helft van de 110 miljoen patiënten online of per telefoon behandeld. Wanneer patiënten bellen of een video-overleg opzetten via Kaiser’s webportal, krijgen ze twee opties aangeboden. Ze kunnen een afspraak maken met hun huisarts of meteen praten met de SEH arts. Als ze kiezen voor de tweede optie is dan krijgen ze de dienstdoende arts die toegang heeft tot alle documenten in de Mid-Atlantische regio. “Een geïntegreerd systeem is de ruggengraat van wat telezorg zou moeten zijn voor patiënten,” zegt Guiterrez. hij.

Grote waarde van telehealth

In 2016 heeft TelaDoc 952.081 virtuele bezoeken gekregen, een stijging van 600.000 t.o.v. 2015 en van 300.000 in het jaar daarvoor. In 2020 wordt de telehealth markt in de US geschat op $ 34 miljard. Het zou een grote opluchting geven van het Amerikaanse overbelaste systeem. In Nederland zou de ontwikkeling van telehealth ook een aantrekkelijke oplossing zijn voor zowel de zorgconsument (snel met specialist praten) als wel ontlasting van SEH en andere zorgverleners. En dan spreken we met recht over de Uber in de gezondheidszorg.

Bewerking door Ger Hofstee van het artikel op Wired.com getiteld “Telemedicine Could Be Great, if People Stopped Using It Like Uber” van Megan Molteni.

Tag:teladoc, telezorg, telehealth, doctor, zorgservice

  • Delen:
author avatar
Ger Hofstee
Professor Marketing aan de EuroMBA van IAE in Aix en Provence et Marseille, oprichter en academic director van de VvAA Business School en auteur van onder andere “Master in Marketing” en “World Mega Trends”. De VvAA Business School helpt jou graag om de bedrijfskundige kwaliteit van jouw (zorg)businessplan te versterken. Wij nodigen je uit gebruik te maken van de unieke mogelijkheid voor een gratis consult op jouw strategische business vraagstuk. Maak vrijblijvend een afspraak op www.vvaabusinessschool.nl/afspraak of stuur een e-mail naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

Vorig bericht

Belang van een businessplan
13 maart 2017

Volgend bericht

Wat we hebben geleerd van haaien
10 april 2017

Mogelijk ook interessant

Maaltijdbezorging Concurrentie Uber Amazon
Hoe Uber Eats de strijd aangaat met Thuisbezorgd.nl?
27 november, 2019
Work life balans
Een druk bestaan én een opleiding volgen? Zo doe je dat…
14 november, 2019
Bits of freedom XS4all
Nieuwe concurrent voor KPN opgestaan!
13 november, 2019

Leave A Reply Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download de studiegids van de VvAA Business School

 

Laatste berichten

Groter denken kleiner doen Herman Tjeenk Willink
‘Groter denken, kleiner doen’ – Een oproep, Herman Tjeenk Willink
01dec2019
Maaltijdbezorging Concurrentie Uber Amazon
Hoe Uber Eats de strijd aangaat met Thuisbezorgd.nl?
27nov2019
Work life balans
Een druk bestaan én een opleiding volgen? Zo doe je dat…
14nov2019

Direct naar

  • Bedrijfskunde in de zorg
  • Business Administration programma
  • New normal in strategy
  • Change management
  • Informatiegesprek
logo-eduma-the-best-lms-wordpress-theme

030-2271763

info@vvaabusinessschool.nl

Business School

  • Examencommissie
  • Faculteit
  • Contact
  • Daarom de VvAA Business School

Links

  • Nieuws
  • Antwoorden op veelgestelde vragen
  • Alumnivereniging
  • Events

Programma’s

  • Magister Business Administration
  • Pre-master ‘Bedrijfskunde in de Zorg’
  • Change management
  • Post-HBO opleiding ‘Marketing in de Zorg’

Aanbevolen

  • Informatie avond
  • Individueel informatiegesprek
  • Masterclasses
  • Studiegids
  • Hoe gaat VvAA met jouw persoonsgegevens om?

VvAA Business School is gelieerd aan VvAA

Algemene Voorwaarden       Privacybeleid        Cookiebeleid        Disclaimer

Meer informatie over het Business Administration programma?

Kom naar onze informatieavond!

Meld je hier aan