• Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen
Dé Business School van de Nederlandse gezondheidszorg
VvAA Business SchoolVvAA Business School
  • Informatie avond
  • Opleidingen
    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • ‘Digitalisering+ in de zorg’ (masterclass)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verandermanagement (exclusieve masterclass)
    • Incompany en maatwerk
    • Partnerprogramma’s
    • Digitaal inschrijven
  • Masterclasses
    • Digitale transformatie
    • Inschrijven masterclasses
  • Blogs
    • Blogs en nieuws
    • Whitepaper
    • Boek van de maand
    • Ervaringen van deelnemers
  • Over VvAA Business School
    • Studiegids
    • Daarom VvAA Business School
    • Faculteit
    • Alumnivereniging
    • Examencommissie
    • Afstudeercommissie
    • Accreditaties
    • Bibliotheek
  • Contact
    • Contact
    • Bedrijfskundig consult
    • Informatiegesprek
    • Bel mij terug
    • Route en parkeren
    • Antwoorden op veelgestelde vragen

Blogs en nieuws

  • Home
  • Blog
  • Blogs en nieuws
  • Zalando’s algoritme bepaalt de verkoopprijs van tweedehands kleding

Zalando’s algoritme bepaalt de verkoopprijs van tweedehands kleding

  • Posted by Ger Hofstee
  • Categories Blogs en nieuws
  • Date 25 september 2020
Zalando tweedehands kleding

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van dit jaar online 12,4 miljard euro uit aan producten en diensten. Dat is 4% meer dan een jaar eerder, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie thuiswinkel.org.

In het eerste kwartaal daalden de totale online uitgaven nog, doordat er veel minder werd uitgegeven aan vliegtickets en reizen. Maar in het tweede kwartaal werden echter zo veel meer spullen online gekocht, dat de daling van het aantal reizen ruimschoots werd gecompenseerd. Het aantal keren dat consumenten online een reis of vliegticket afrekende, lag in het tweede kwartaal ruim een derde lager dan vorig jaar.

Bij producten werd gemiddeld genomen over alle soorten producten juist 50% vaker iets besteld. Het aantal Nederlanders dat online iets bestelde, is volgens Thuiswinkel.org door de gedeeltelijke lockdown met zo’n 800.000 opgelopen tot 12,5 miljoen – een toename van 7%.

Zalando is een van oorsprong Duitse webshop voor schoenen, kleding en mode-accessoires. Het bedrijf is gevestigd in Berlijn en is actief in 17 landen. Het verkoopt aan klanten in België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

Zalando werd in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Gentz, die waren geïnspireerd door het Amerikaanse Zappos. In 2009 werd het marktgebied uitgebreid met Oostenrijk, in 2010 gevolgd door Nederland en Frankrijk. In 2010 werden mode en kleding aan het assortiment toegevoegd. Ondertussen ontwikkelde Zalando een eigen collectie en werd het in 2010 marktleider voor online schoenenverkoop. In 2011 werd uitgebreid naar Groot-Brittannië en Zwitserland en in 2012 verder naar België, Zweden, Spanje, Denemarken, Finland en Polen.

In september 2014 liet het bestuur van Zalando weten in dit jaar naar de beurs van beurs van Frankfurt te gaan. Op 1 oktober was het bedrijf beursgenoteerd nadat zo’n 10% van de aandelen waren geplaatst tegen een koers van € 21,50. De zittende aandeelhouders verkochten geen aandelen waardoor de gehele opbrengst voor de bedrijfsvoering wordt gebruikt. Vanaf 22 december 2014 maakt het bedrijf onderdeel uit van de SDAX aandelenindex.

Ondanks de sterke omzetgroei leed de onderneming verliezen tot en met 2013, mede door kosten van het gratis verzenden, terugsturen en de hoge advertentiekosten.

Resultaten
Sinds 2010 is de omzet met een factor 42 gestegen tot 6,5 miljard euro in 2019. Schoenen maken ongeveer de helft van de omzet uit. Ondanks de sterke omzetgroei leed de onderneming verliezen tot en met 2013, mede door kosten van het gratis verzenden, terugsturen en de hoge advertentiekosten. In 2019 had het bedrijf 31 miljoen actieve gebruikers, die in totaal 145 miljoen orders plaatsten. De gemiddelde waarde per order lag op 57 euro.

Zalando verkoopt nu ook tweedehands kleding in Nederland. De online kleding- en schoenenwinkel deed dat al in Duitsland en Spanje. Klanten kunnen zelf naar Zalando stappen met hun oude kleding, een algoritme bepaalt vervolgens de prijs. Dat zegt Jacintha de Graaf, directeur voor de Benelux, in gesprek met Het Financieele Dagblad (FD).

De kleding moet bij Zalando passen, dus het zal vooral kleding zijn van merken die al nieuw op de site worden aangeboden.

Hoeveel een klant van de verkoopprijs terugziet en hoeveel Zalando er zelf aan verdient, wil De Graaf nog niet zeggen. “Het zal sterk schommelen. Een algoritme bepaalt de prijs op basis van de vraag en de mogelijke snelheid van de verkoop.”

Ze geeft wel aan dat Zalando behoorlijk streng zal selecteren en zeker niet alle tweedehands kleding zal aannemen. De kleding moet bij Zalando passen, dus het zal vooral kleding zijn van merken die al nieuw op de site worden aangeboden. Daarnaast moet de kleding zo goed als nieuw zijn en mogen er geen vlekken en gaten in zitten. Klanten die de kleding kopen, mogen de items net zoals bij nieuwe kleding gewoon retourneren als ze niet tevreden zijn.

 

Bronnen: Wikipedia, thuiswinkel.org, Zalando, NU.nl en FD.

Nieuw! 3-daagse Masterclass 'Digitalisering+ in de zorg'

Digitalisering zorgVoor innovatieve en leergierige zorgprofessionals. Met onderwerpen zoals:

– Big Data
– Artificial Intelligence
– Toekomst van de zorg
– Online presentatie

Inspirerende colleges met de laatste kennis op het gebied van digitale ontwikkelingen binnen de zorg. Je verkregen inzichten zijn direct toepasbaar in je eigen praktijk of organisatie.

Digitalisering+ in de Zorg

Tag:Algoritme, Zalando

  • Share:
author avatar
Ger Hofstee
    Oprichter en academic director van de VvAA Business School, doceert Marketing aan de EuroMBA van IAE in Aix en Provence et Marseille en is auteur van onder andere “Master in Marketing” en “World Mega Trends”.De VvAA Business School helpt jou graag om de bedrijfskundige kwaliteit van jouw (zorg)businessplan te versterken. Wij nodigen je uit gebruik te maken van de unieke mogelijkheid voor een gratis consult op jouw strategische business vraagstuk. Maak vrijblijvend een afspraak op www.vvaabusinessschool.nl/afspraak of stuur een e-mail naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

    Previous post

    Marketing in de zorg
    25 september 2020

    Next post

    'The unfair advantage'
    1 oktober 2020

    You may also like

    Belastingteruggave
    Fiscale studieaftrek dit jaar nog mogelijk!
    28 februari, 2021
    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23 februari, 2021
    Coronavirus Colleges online
    COVID-19 – Online colleges tot 1 maart
    3 februari, 2021

    Download de studiegids van de VvAA Business School

     

    Laatste berichten

    Omdenken
    ‘Omdenken’
    01mrt2021
    Belastingteruggave
    Fiscale studieaftrek dit jaar nog mogelijk!
    28feb2021
    Neemt Artificial Intelligence werk psycholoog over
    Artificial Intelligence jouw psycholoog in de toekomst?
    23feb2021

    Direct naar

    • Bedrijfskunde in de zorg
    • Master of Business Administration (MBA)
    • Businessplan voor jouw zorgorganisatie
    • Verander management

    VvAA Business School

    Al sinds 2013 is de VvAA Business School dé Business School voor de Nederlandse gezondheidszorg met programma’s voor medisch specialisten en zorgprofessionals.

    Dit doen wij vanuit de unieke combinatie van relevante theorie, directe toepasbaarheid en persoonlijke ontwikkeling.

    Keurmerk crkbo

     

     

    Opleidingen

    • Master of Business Administration (MBA)
    • ‘Bedrijfskunde in de Zorg’ (pre-master)
    • Verandermanagement (masterclass)
    • ‘Marketing in de Zorg’ (post-hbo)
    • Masterclass ‘Digitalisering+ in de zorg’

    Contact

    VvAA Business School

    Slot Zeist

    Zinzendorflaan 1

    3703 CE Zeist


    +31 (0)30 227 17 63

    info@vvaabusinessschool.nl

    Direct naar

    • Over de VvAA Business School
    • Studiegids
    • Faculteit
    • Informatieavond
    • Nieuws
    • Examencommissie
    • Masterclasses
    • Contact
    • Route en parkeren
    • Nieuwsbrief

    Accreditaties

    VvAA Business School is gelieerd aan VvAA

    Algemene Voorwaarden       Privacybeleid        Cookiebeleid        Disclaimer

    Meer informatie over het Business Administration programma?

    Kom naar onze informatieavond!

    Meld je hier aan

     

    Ontvang gratis jouw Studiegids

    Studiegids VvAA Business School 2021

      Speciaal voor de zorg

      Praktijkgericht en zeer toepasbaar

      Persoonlijke begeleiding

    Meer informatie over het programma, de aanpak en wat het je oplevert.
    Direct in je mailbox!

    • Hoe gaat VvAA met uw persoonsgegevens om?

     

    ×