‘Good to Great’ Jim Collins
In zijn boek ‘Good to great, why some companies make the leap and others don’t’ schrijft Jim Collins waarom succes geen toeval is, maar een bewuste keuze van de CEO. Hij en zijn team onderzochten wat bedrijven onderscheidt als zij een significante voorsprong hadden genomen op hun branchegenoten. Als grondig wetenschappelijk onderzoeker zet hij dit op een onderbouwde en praktisch aansprekende manier uiteen. Een team van Amerikaanse wetenschappers onder leiding van Jim Collins deed jarenlang diepgravend kwantitatief en kwalitatief onderzoek in verschillende branches. Het resultaat is een model om goede organisaties te veranderen in ‘great companies’. Het boek gaat uitgebreid in op de aanpak die is gevolgd om tot “grootsheid” te komen.
Deze bewerking zal de hoofdlijn behandelen, maar laat zich vooral lezen als een stappenplan voor een succesvolle organisatie.
Inhoud
Jim Collins
Mythes
Vergeet de mythes
De high-performers
Great CEO’s
Topleiders zijn schaars, maar niet onvindbaar
Feiten en dromen
‘Grootse’ activiteiten waarin je moet accelereren!
Cultuur van discipline; vasthouden aan de essentie
Technologie als katalysator
Het vliegwiel effect: stap voor stap verbeteren