‘Hooked’ – Nir Eyal
“40% of what we do is out of habit…….impulses to do a behavior with little or no conscious thought.”
We ervaren allemaal de aantrekkingskracht van het “even” een video op YouTube bekijken of “even” je tijdlijn op Facebook checken. Om vervolgens een tijd later nog steeds bezig te zijn met scrollen, klikken en liken. De technologieën die wij vandaag de dag gebruiken zijn bijna verslavend te noemen.
Maar hoe hebben de bedrijven achter die producten en diensten dit voor elkaar gekregen? Waarom werkt het zo verslavend en hoe beheersen ze onze gedachten?
In de basis gaat het er om dat bedrijven sterke gewoonten bij hun gebruikers moeten zien te vormen zodat hun producten onmisbaar gaan worden. Nir Eyal noemt dit ‘hooks’: het leiden van gebruikers door een reeks ervaringen waardoor hun gedrag gaat veranderen. Hoe vaker zij te maken krijgen met deze ‘hooks’, hoe waarschijnlijker het is dat zij bepaalde gewoonten gaan vormen. ‘Hooks’ verbinden een gebruikersprobleem met een oplossing van een bepaald bedrijf in een frequentie die tot een gewoonte leidt.
Dit boek is voor veel mensen interessant, of je nu aan de ‘business’-kant staat of het als consument leest. Het geeft je een mooi inkijkje in de systemen die ons leven beheersen en hopelijk zie je ook kansen als je ondernemer bent of als manager je business wil laten groeien. Veel lees- en leerplezier!