‘Mensen beter maken’
Zorgverleners hebben de focus met name op de inhoud en binnen de zorg leeft veel de gedachte dat hoe beter die ‘inhoud’ is, hoe hoger de kwaliteit van zorg is. Ook medische opleidingen gaan vooral over de inhoud van het werk.
En dat terwijl in de industrie, (online) retailers en grote dienstverleners veel meer in processen gedacht wordt. Daar lijkt in de zorg relatief weinig aandacht voor te zijn. Tegelijkertijd zijn zorgverzekeraars, managers, vakverenigingen en de inspectie vooral bezig om met procedures, rapportages, registraties en budgetten de zorg beheersbaar te maken zodat we niet te veel geld uitgeven en niet te veel fouten maken. Dit kost enorm veel tijd en energie om hier aan te voldoen.
Uit onderzoek van de denktank ‘(Ont)regel de zorg’ bleek dat artsen gemiddeld 40% van hun werkweek met administratie bezig zijn. Dat houdt hen af van patiëntenzorg en kost veel geld, maar er blijft ook (te) weinig tijd over om bijvoorbeeld structurele verbeteringen door te voeren die tijd gaan besparen. En liever nog: de patiënt gaan helpen. Wanneer het proces als solide basis neergezet wordt met daar bovenop een klein laagje met alleen de noodzakelijke procedures, dan kan de ‘inhoud’ weer echt tot bloei komen.
Dit boek gaat over Lean Management, een managementfilosofie die erop gericht is om de organisatie en processen zodanig in te richten dat er optimale waarde gecreëerd wordt voor de klant. Belangrijk uitgangspunt is dat problemen bij de wortel opgelost moeten worden en niet – zoals nu veel in de zorg gebeurt – door brandjes blussen en symptoombestrijding. En bovenal: door alle betrokkenen van het proces ook echt bij de veranderingen te betrekken. Van schoonmakers tot artsen en van patiënten tot verpleegkundigen. Niet om geld te besparen of om meer werk met minder mensen te doen, maar om waarde te creëren voor jullie belangrijkste klant: de patiënt. Dit boek kan je helpen om van een afstandje naar je organisatie of afdeling te kijken en te bedenken hoe het anders kan, het geeft je daarnaast de handvatten om de eerste stappen richting verbeteringen te zetten.
Veel leesplezier!