Bootcamp New Normal in strategy

Hoe ga je om met veranderingen in de zorg?

De gezondheidszorg verandert razendsnel, zeg maar rustig exponentieel. Patiënten hebben steeds meer keuzevrijheid, er zijn nieuwe toetreders en er komen talloze nieuwe (digitale) innovaties bij.

Nieuwe en innovatieve bedrijven kunnen in een heel korte tijd een dominante positie in een markt innemen ten koste van bestaande zorgorganisaties.

Toch is disruptie niet per se bedreigend. Zie het als een wake-up call, een kans en een uitdaging. Het vereist van managers alleen wel een andere manier van kijken. Als innovatieve opleiding voor management in de zorg leren wij je niet om defensief, maar vooral pro-actief te werk te gaan. Anders gezegd: waar liggen de kansen voor jouw organisatie om de zorg te veranderen én te verbeteren? Tijdens de opleiding leer je deze kansen te vertalen in jouw eigen strategie en een innovatief ondernemingsplan.

Elke branche kent disruptie, óók de gezondheidszorg. Wij helpen je graag om alert te blijven.

Wanneer je let op de belangrijkste risicofactoren, dan is disruptie voorspelbaar. Zo is gebrek aan keuzevrijheid en transparantie en verspilling van middelen vaak een teken aan de wand. Een mooi voorbeeld is Uber die in korte tijd de taximarkt overhoop heeft gehaald. We zien hier alle risicofactoren terug.

De klant zit in een keurslijf. Bij de ‘gewone’ taxibedrijven moeten klanten dansen naar de pijpen van taxicentrales en wachtrijen. Bij Uber komt de taxi de klant halen, hoeft die nooit lang te wachten en volgt de chauffeur de kortste route. Ook in de zorg wil de klant zelf kunnen kiezen.

Gebrek aan transparantie. Wie een normale taxi neemt, weet lang niet altijd vooraf wat de prijs is. Bij Uber is de lage prijs vooraf bekend. In de zorgmarkt wil de klant toch ook graag weten wat de kosten zijn?

Verspilling. Normaal gesproken rijdt een personenauto maar 4% van zijn tijd en staat de rest van de tijd geparkeerd. Bij Uber kan men met de eigen auto geld verdienen door de auto in te zetten voor taxiritjes, waardoor sprake is van betere uitnutting. Ook in de zorgmarkt kunnen middelen veel efficiënter worden ingezet waardoor verspilling wordt tegengegaan.

En zo zijn er vele disruptieve ontwikkelingen. Kodak had z’n moment niet door digitale fotografie te negeren. Het betekende de ondergang van het bedrijf. Retailers bezweken bijna onder de druk van Coolblue, Fonq en Bol.com. Ze moesten zich met brandstores, beleving en service opnieuw uitvinden. En ook AH en Jumbo hoef je al niet meer om een boodschap te sturen, zij zien het marktaandeel van Picnic met lede ogen groeien.

In dit 3-daagse programma reiken wij je de bouwstenen aan voor een innovatief ondernemingsplan waarmee je kritisch naar je eigen strategie kijkt en je als ‘disruptor’ leert denken. Je leert signalen in de markt te herkennen waardoor je daar op kunt anticiperen.

Versterk je eigen organisatie, praktijk, ZBC of ziekenhuis daarom nú met een businessplan voor een verbeterd of nieuw businessmodel!

Als manager, zzp’er of ondernemer in de zorg ben je verantwoordelijk voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Daarmee is mogelijke disruptie letterlijk een punt van zorg. Want als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je kreeg en ga je de slag niet winnen.

Hoe zet jij – binnen jouw praktijk, zelfstandig behandelcentrum of ziekenhuis – disruptie nu écht om in jouw voordeel?

Wanneer je je tijdig inschrijft, dan vragen wij graag de door jou gewenste accreditatie aan. Na afronding van het programma ontvang je het certificaat als bewijs van je deelname en de kwaliteit van jouw businessplan.

De colleges van de 3-daagse worden gegeven in Slot Zeist. Tijdens de verdiepingsperiode op de werkplek is (digitale) consultatie met de professoren mogelijk.

De investering voor dit programma bedraagt €3.750. Dit is inclusief benodigde literatuur, lunches, snacks en diners.

Het is belangrijk om klantsegmenten te identificeren voor een effectief businessplan. Online en sociale media gaan je helpen om meer te weten van jouw (potentiële) markt, zodat je die beter kunt benaderen. En ja, ook healthcare heeft ‘klanten’!

Om het disruptie-potentieel voor de zorg te bepalen wordt onder andere gekeken naar:

  • de mate waarin jouw klanten digitale kanalen gebruiken
  • het gebruik van mobiele communicatie
  • de gemiddelde leeftijd
  • het belang van sociale media
  • de mogelijkheden voor online innovatie

Jouw ‘disruptieve’ docenten van dit driedaagse programma zijn:

Ger Hofstee studeerde macro-economie, marketing, marketing management en bedrijfskunde. Was product-, sales- en marketing manager bij Akzo Nobel Coatings en vervulde strategische posities als commercieel en algemeen directeur. Was voorzitter van één van de groepsbesturen van Reed Elsevier en CEO van Seiko Communications in Tokio. Hij heeft een uitgebreide expertise in het bijstaan van organisaties die hun ‘traditionele’, analoge marketingstrategie met de nieuwe online strategieën willen versterken. Hij ziet dat de omzetting van off- naar online, bedrijven tal van mogelijkheden biedt.

Professor Sybren Tijmstra studeerde politieke wetenschappen (Universiteit van Amsterdam), leiderschap en Business Diplomacy (Georgetown University) en Frans (Universiteit van Lausanne). Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in strategie en management consulting, management development en het ontwikkelen van onderwijs. Hij is emeritus hoogleraar International Strategy & Management, IAE, Graduate Business School, Universiteit van Aix-en-Provence, Frankrijk. Emeritus Distinguished Professor of Strategy and Change, Audencia, Nantes School of Management France. Als gastdocent geeft hij colleges op diverse business schools over de hele wereld.

Je werkt tijdens én na het programma aan je eigen management opdracht, zijnde een businessplan, ondernemingsplan of business case. We kijken naar ontwikkelingen binnen en buiten de zorg, je analyseert de mogelijkheden en kansen en je maakt strategische keuzes voor jouw businessplan.

Het programma kent een prettige afwisseling tussen inspirerende colleges en werken aan je businessplan. Vanzelfsprekend krijg je daar alle hulp bij van de twee ervaren docenten. Zij zijn jouw vraagbaak, adviseur én uitdager!

Een greep uit de inspirerende colleges die je tijdens dit programma te wachten staan:

  • Wereld business trends
  • Digitalisering
  • Strategie
  • Marketing
  • Business planning
  • Waarde & risico-analyse
  • Financieel management

Wat betekent dit programma voor de zorg?

When you snooze, you lose….. Veranderingen zijn nodig om te overleven. Als zorgmanager en als ondernemer aan jou de taak om anders te kijken en een heldere strategie neer te zetten, veranderingen te managen en innovaties door te voeren waarmee je je concurrenten achter je laat.

  • Alle stof is praktisch en direct toepasbaar
  • We werken met cases van binnen én buiten de zorg
  • De dialoog met andere zorgprofessionals, managers en ondernemers is heel verfrissend
  • Je gaat naar huis met de rode draad voor je nieuwe business- of ondernemingsplan

Business strategy through disruption

 

Het gezamenlijke boek van Ger en Sybren ‘Business Strategy through Disruption’ (te koop op o.a. Managementboek.nl en Amazon) is onlangs verschenen. Veel recenter kan je kennis over strategie, digitale ontwikkelingen en mogelijkheden om je te onderscheiden niet zijn!

MEER WETEN?

Bootcamp New Normal in strategy

Heb je vragen of wil je je inschrijven?

Je kunt ons altijd benaderen met vragen over de leergang of inschrijving door te bellen met Academic director Ger Hofstee op 030 – 227 17 63 of door te mailen naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

Wil je je direct inschrijven? Dit kan met ons digitale inschrijfformulier, klik op onderstaande button of hier om je direct in te schrijven!