Bootcamp New Normal in strategy

Hoe anticipeer jij op disruptieve veranderingen?

De gezondheidszorg verandert razendsnel, zeg maar rustig exponentieel. Patiënten hebben steeds meer keuzevrijheid en komen er talloze (digitale) toetreders bij.

Deze nieuwe en innovatieve bedrijven kunnen in een heel korte tijd een dominante positie in een markt innemen ten koste van bestaande zorgorganisaties.

Toch is disruptie niet per se bedreigend. Zie het als een wake-up call, een kans of een uitdaging. Het vereist alleen wel een andere manier van kijken. Als management opleiding in de zorg leren wij je niet om defensief, maar vooral proactief te werk te gaan. Anders gezegd: waar liggen mijn kansen om de zorg te veranderen én te verbeteren?

Elke branche kent disruptie, óók de gezondheidszorg. Wij helpen je om wakker te blijven.

Wanneer je let op de belangrijkste risicofactoren is disruptie voorspelbaar. Vaak geldt dat in marktsituaties met een gebrek aan keuzevrijheid en transparantie of daar waar middelen verspild worden.

Een mooi voorbeeld is de taxi-app van Uber die in korte tijd de taximarkt overhoop heeft gehaald. We zien hier alle risicofactoren terug.

De klant zit in een keurslijf. Bij de ‘gewone’ taxibedrijven moeten klanten dansen naar de pijpen van taxicentrales en wachtrijen. Bij Uber komt de taxi de klant halen, hoeft die nooit lang te wachten en volgt de chauffeur de kortste route. Ook in de zorg wil de klant zelf kunnen kiezen.

Gebrek aan transparantie. Wie een normale taxi neemt, weet lang niet altijd vooraf wat de prijs is. Bij Uber is de lage prijs vooraf bekend. In de zorgmarkt wil de klant toch ook graag weten wat de kosten zijn?

Verspilling. Normaal gesproken rijdt een personenauto maar 4% van zijn tijd en staat de rest van de tijd geparkeerd. Bij Uber kan men met de eigen auto geld verdienen door de auto in te zetten voor taxiritjes, waardoor sprake is van betere uitnutting. Ook in de zorgmarkt kunnen middelen veel efficiënter worden ingezet waardoor verspilling wordt tegengegaan.

En zo zijn er vele disruptieve ontwikkelingen. Kodak had z’n moment niet door digitale fotografie te negeren. Het betekende de ondergang van het bedrijf. Retailers bezweken bijna onder de druk van Coolblue, Fonq en Bol.com. Ze moesten zich met brandstores, beleving en service opnieuw uitvinden. En ook AH en Jumbo hoef je soms al niet meer om een boodschap te sturen. Zij zien het marktaandeel van PIcnic met lede ogen groeien.

In ons driedaagse programma ‘How to disrupt before you get disrupted!’ reiken we de bouwstenen aan voor het businessplan waarmee jouw zorgorganisatie of onderneming leert te anticiperen, waardoor het zich kan handhaven in turbulente tijden.

Meestal komt innovatie onverwacht en van buiten de sector. Versterk je eigen organisatie of onderneming daarom nú met een businessplan voor een verbeterd of nieuw businessmodel!

Als manager of ondernemer in de zorg, verantwoordelijk voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering, is disruptie letterlijk een punt van zorg. Want als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg en ga je de slag niet winnen.

Hoe zet jij – binnen jouw praktijk, zelfstandig behandelcentrum of ziekenhuis – disruptie nu écht om in jouw voordeel?

Wanneer je je tijdig inschrijft, dan vragen wij graag de door jou gewenste accreditatie aan. Na afronding van het programma ontvang je het certificaat als bewijs van je deelname en de kwaliteit van jouw businessplan.

De colleges van de 3-daagse worden gegeven in Slot Zeist. Tijdens de verdiepingsperiode op de werkplek is (digitale) consultatie met de professoren mogelijk.

De investering voor dit programma bedraagt €3.750. Dit is inclusief benodigde literatuur, lunches, snacks en diners.

Het is belangrijk om klantsegmenten te identificeren voor een effectief businessplan. Online en sociale media gaan je helpen om meer te weten van jouw (potentiële) markt, zodat je die beter kunt benaderen. En ja, ook healthcare heeft ‘klanten’!

Om het disruptie-potentieel voor de zorg te bepalen wordt onder andere gekeken naar:

  • de mate waarin jouw klanten digitale kanalen gebruiken
  • het gebruik van mobiele communicatie
  • de gemiddelde leeftijd
  • het belang van sociale media
  • de mogelijkheden voor online innovatie

Jouw ‘disruptieve’ docenten van dit driedaagse programma zijn:

Professor Ger Hofstee studeerde macro-economie, marketing, marketing management en bedrijfskunde. Was product-, sales- en marketing manager bij Akzo Nobel Coatings en vervulde strategische posities als commercieel en algemeen directeur. Was voorzitter van één van de groepsbesturen van Reed Elsevier en CEO van Seiko Communications in Tokio. Hij heeft een uitgebreide expertise in het bijstaan van organisaties die hun ‘traditionele’, analoge marketingstrategie met de nieuwe online strategieën willen versterken. Hij ziet dat de omzetting van off- naar online, bedrijven tal van mogelijkheden biedt.

Ger is professor Marketing aan Euro MBA van de Graduate Business School, Universiteit van Aix-en-Provence en IBO Business School van de Universiteit van Groningen. Ook is hij decaan van VvAA Business School met MBA’s voor professionals in de gezondheidszorg en decaan van Business of Sports Academy voor sportprofessionals. Ger publiceerde 14 boeken, waaronder ‘All 25 high performance marketing strategieën’ die verkrijgbaar is in de Apple iTunes store. Zojuist gepubliceerd zijn z’n nieuwe e-books: ‘vananaloognaardigitaal.nl’ en ‘Fatale Fout, 50 marketing gevallen van verstoring door digitalisering’. Tenslotte schreef hij meer dan 270 artikelen over marketing, strategie en digitalisering op zijn blog: vvaabusinessschool.nl.

Professor Sybren Tijmstra studeerde politieke wetenschappen (Universiteit van Amsterdam), leiderschap en Business Diplomacy (Georgetown University) en Frans (Universiteit van Lausanne). Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in strategie en management consulting, management development en het ontwikkelen van onderwijs. Hij is emeritus hoogleraar International Strategy & Management, IAE, Graduate Business School, Universiteit van Aix-en-Provence, Frankrijk. Emeritus Distinguished Professor of Strategy and Change, Audencia, Nantes School of Management France. Als gastdocent geeft hij les op diverse business schools over de hele wereld.

Sinds 1993 is Sybren voorzitter en gedelegeerd bestuurder van TIMS Holding B.V. (interim- management, strategie consultancy, management development, business simulaties). TIMS Holding helpt ook blue chip-bedrijven met de oprichting en ontwikkeling van corporate universiteiten. Hij hielp met de oprichting van business schools in een aantal landen over de hele wereld, zoals China, Cyprus, Spanje en Nederland. In het verleden heeft hij onder anderen zijn directeur-generaal EAP European School of Management Parijs – Oxford – Berlijn – Madrid, directeur-generaal van EFMD Brussel, oprichter en eerste directeur van de ICSC, Universiteit Twente en de oprichter en eerste directeur van het Management Development Centre van Nyenrode Business Universiteit.

Je werkt tijdens én na het programma aan je eigen management opdracht, zijnde een businessplan of business case. Dit omvat zowel het onderzoek als de analyse en strategische keuzes voor jouw businessplan.

Tijdens het programma zijn er inhoudelijke voortgangsmomenten waarin jouw businessplan centraal staat en de docenten jouw vraagbaak, adviseur en uitdager zijn.

Een greep uit de inspirerende colleges die je tijdens dit programma te wachten staan:

  • Wereld business trends
  • De Digital age
  • Strategie
  • Marketing
  • Business planning
  • Waarde & risico analyse
  • Financieel management

Wat betekent dit programma voor de zorg?

When you snooze, you lose….. Veranderingen zijn nodig om te overleven. Als zorgmanager en als ondernemer aan jou de taak om anders te kijken en een heldere strategie neer te zetten waarmee je je concurrenten achter je laat.

  • Alle stof is praktisch en direct toepasbaar
  • We werken met cases van binnen en buiten de zorg
  • De dialoog met andere zorgprofessionals, managers en ondernemers is heel verfrissend
  • Je gaat naar huis met de rode draad voor je nieuwe businessplan

Het gezamenlijke boek van Ger en Sybren ‘Strategy through disruption’ verschijnt binnenkort. Recenter kan je disruptiekennis niet zijn!

MEER WETEN?

Bootcamp New Normal in strategy

Heb je vragen of wil je je inschrijven?

Je kunt ons altijd benaderen met vragen over de leergang of inschrijving door te bellen met Academic director Ger Hofstee op 030 – 227 17 63 of door te mailen naar ger.hofstee@vvaabusinessschool.nl.

Wil je je direct inschrijven? Dit kan met ons digitale inschrijfformulier, klik op onderstaande button of hier om je direct in te schrijven!

Doe de Businessplan test!