Bootcamp-NNIS3

“How to disrupt before you get disrupted!”

New normal in strategy

Ben jij verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering binnen jouw zorgonderneming, praktijk, ZBC of ziekenhuis? Dan zie jij als geen ander dat de gezondheidszorg razendsnel aan het veranderen is, patiënten meer keuzevrijheid hebben en er veel (digitale) toetreders bij komen.

Wapen jezelf en jouw organisatie daarom op tijd! In ons 3-daags programma ‘How to disrupt before you get disrupted!’ ligt de nadruk op het tijdig ontwikkelen van een businessplan in deze tijd van disruptie.

Na het volgen van dit programma heb jij de handvatten om jouw organisatie of onderneming  toekomstbestendig te ontwikkelen in een turbulente omgeving. Dat is hard nodig, want in praktisch alle markten wordt men geconfronteerd met disruptie door jonge en met name digitale ondernemingen.

Disruptie is een bedreiging maar ook een kans!

Jonge nieuwe innovatieve bedrijven kunnen in een heel korte tijd een dominante positie in een markt innemen ten koste van bestaande marktpartijen. De oude wereld staat, vaak tot verbazing van de initiatiefnemers van die nieuwe bedrijven, verlamd toe te kijken en ‘laat het gebeuren’. Disruptie is een bedreiging voor een bestaand bedrijf, maar kan ook als kans of uitdaging worden gezien.

Wanneer je let op de belangrijkste risicofactoren, dan is disruptie eigenlijk heel voorspelbaar:

  1. Gebrek aan keuzevrijheid
  2. Gebrek aan transparantie
  3. Verspilling van middelen.

Volgens de experts spelen deze 3 risicofactoren in meerdere of mindere mate in praktisch elke markt.

Voorbeeld van disruptie – de taximarkt

Een mooi voorbeeld van disruptie is de taxi-app van Uber die in korte tijd de taximarkt overhoop heeft gehaald; aan alle drie de risicofactoren voor disruptie was voldaan:

  1. De klant zit in een keurslijf. Bij de conventionele taxibedrijven moeten klanten in grote steden de voorste taxi in een lange rij pakken, ook als ze die niet willen. Bij Uber komt de taxi de klant halen, de klant hoeft nooit lang te wachten en de klant volgt de kortste route. Ook in de zorgmarkt wil de klant zelf kunnen kiezen.
  2. Gebrek aan transparantie. Wie een normale taxi neemt, weet lang niet altijd vooraf wat de prijs is. Bij Uber is de lage prijs vooraf bekend. In de zorgmarkt wil de klant ook graag weten wat de kosten zijn.
  3. Normaal gesproken rijdt een personenauto maar 4% van zijn tijd en staat de rest van de tijd geparkeerd. Bij Uber kan men zelf met de eigen auto geld verdienen door de auto in te zetten voor taxiritjes. Waardoor de middelen optimaler worden gebruikt. In de zorgmarkt kunnen middelen veel efficiënter worden ingezet waardoor verspilling wordt tegengegaan.

Zie je de voortekenen voor disruptie óók in de gezondheidszorg al voor je?

Daarom is aanvallen beter dan verdedigen tegen disruptie!

Meestal komt innovatie onverwacht en van buiten de sector. Versterk je eigen organisatie of onderneming daarom nú met een businessplan voor een verbeterd of nieuw businessmodel!

Zo is het belangrijk om klantsegmenten te identificeren om effectief invulling te geven aan je businessplan. De nieuwe digitale en sociale media gaan je helpen om meer te weten van jouw (potentiële) klanten. Waardoor je klanten (meer) op een eigen individuele manier kunt benaderen.

Elke branche is gevoelig voor digitale disruptie, maar sommige markten zijn er meer gevoelig voor dan andere. Om de impact van digitale disruptie voor een markt te bepalen wordt onder andere gekeken naar de volgende factoren:

    Mate waarin klanten digitale kanalen gebruiken
    Gebruik van mobiel
    Gemiddelde leeftijd
    Belang van social media
    Hoe digitale innovatie kan worden ontwikkeld

Het doceerteam van het 3-daagse programma bestaat uit:

Professor Ger Hofstee studeerde macro-economie, marketing, marketing management en bedrijfskunde. Was product-, sales- en marketing manager bij Akzo Nobel Coatings en vervulde strategische posities als commercieel en algemeen directeur. Was voorzitter van één van de groepsbesturen van Reed Elsevier en CEO van Seiko Communications in Tokio. Heeft een uitgebreide expertise in het bijstaan van organisaties die hun “traditionele” analoge marketing strategie met de nieuwe digitale strategieën willen versterken. Hij ziet dat de omzetting van analoog naar digitaal bedrijven tal van mogelijkheden biedt.

Ger is professor Marketing aan Euro MBA van de Graduate Business School, Universiteit van Aix-en-Provence en IBO Business School van de Universiteit van Groningen. Is decaan van VvAA Business School met MBA’s voor professionals in de gezondheidszorg en decaan van Business of Sports Academy voor sport-professionals. Ger heeft 14 boeken gepubliceerd, waaronder “All 25 high performance marketing strategieën” in de Apple iTunes store. Zojuist gepubliceerd zijn zijn nieuwe e-boeken: “vananaloognaardigitaal.nl” en “Fatale Fout, 50 marketing gevallen van verstoring door digitalisering”. Tenslotte schreef hij meer dan 270 artikelen over marketing, strategie en digitalisering op zijn blog: vvaabusinessschool.nl.

Professor Sybren Tijmstra studeerde politieke wetenschappen (Universiteit van Amsterdam), leiderschap en Business Diplomacy (Georgetown University) en Frans (Universiteit van Lausanne). Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring in strategie / management consulting, management development en het ontwikkelen van onderwijs. Hij is emeritus hoogleraar International Strategy & Management, IAE, Graduate Business School, Universiteit van Aix-en-Provence, Frankrijk. Emeritus Distinguished Professor of Strategy and Change, Audencia, Nantes School of Management France. Als gastdocent geeft hij les op diverse business schools over de hele wereld.

Sinds 1993 is Sybren voorzitter en gedelegeerd bestuurder van TIMS Holding B.V. (interim- management, strategie consultancy, management development, business simulaties). TIMS Holding helpt ook blue chip-bedrijven met de oprichting en ontwikkeling van corporate universiteiten. Hij hielp met de oprichting van business schools in een aantal landen over de hele wereld, zoals China, Cyprus, Spanje en Nederland. In het verleden heeft hij onder anderen zijn directeur-generaal EAP European School of Management Parijs – Oxford – Berlijn – Madrid, directeur-generaal van EFMD Brussel, oprichter en eerste directeur van de ICSC, Universiteit Twente en de oprichter en eerste directeur van het Management Development Centre van Nyenrode Business Universiteit.

Het gezamenlijke boek van Ger en Sybren “New strategy through disruption” verschijnt binnenkort.

MEER WETEN?

Brochure-VvAA Business School

VERDIEP JE KENNIS!

    Wereld business trends
    De Digital age
    Het nieuwe normaal in strategie
    Het nieuwe normaal in marketing
    Het nieuwe normaal in business planning
    Waarde & risico analyse
    Het nieuwe normaal in financieel management

PRAKTISCH

Wat levert dit 3-daagse programma jou op?

De deelnemers werken in én na het programma aan hun eigen management opdracht. Deze opdracht behelst het onderzoek, de analyse en strategische keuzes voor jouw real life strategie.

Tijdens het programma zijn er inhoudelijke voortgangsmomenten met behulp van de docenten die jouw vraagbaak, adviseur en uitdager zijn. Iedere deelnemer wordt daarom gevraagd om aan het begin één of meer mogelijke opdrachten voor te stellen zijnde korte beschrijvingen van het disruptie probleem waar hun organisatie mee geconfronteerd wordt. De management opdracht mondt uit in een rapport of businessplan dat meegenomen kan worden naar de eigen werkomgeving.

Kosten en rooster

De colleges van de 3-daagse worden gegeven in Slot Zeist. Tijdens de verdiepingsperiode op de werkplek is (digitale) consultatie met de professoren mogelijk.

De investering voor dit programma bedraagt €3.750. Dit is inclusief benodigde literatuur, lunches, snacks en diners.

Heb je vragen of wil je je inschrijven?

Wij helpen je graag! Je kunt bellen met onze decaan Ger Hofstee op 030 – 227 17 63 of een e-mail sturen naar [email protected]. Klik hier om je direct digitaal in te schrijven.

Wil je meer informatie? Download dan onze brochure!

Doe de Businessplan test!